Peer Swinkels, mentor bij nlgroeit, over groeikansen tijdens een crisis
Familiebedrijf
Royal Swinkels Family Brewers is één van de oudste familiebedrijven in Nederland en uitgegroeid tot een multinational. Tijdens zijn studie had Peer niet de ambitie om het bedrijf over te nemen. Vijftien jaar geleden werd hij gebeld door twee broers van zijn vader waardoor hij toch ging twijfelen. Uiteindelijk ging hij aan de slag als marketingdirecteur en heeft geen moment spijt gehad. Sinds een jaar heeft hij het bedrijf overgenomen van zijn vader. Destijds heeft hij gekeken naar de wortels van het bedrijf, waar komen we vandaan? Maar tegelijkertijd ook bedacht waar gaan we naartoe. “Wat houden we vast en wat laten we los?”
De huidige generatie heeft een nieuw merk met de familienaam Swinkels op de markt gebracht en is een brouwerij gestart in Ethiopië.
Bedrijfsovername
Wat betreft de bedrijfsovername zijn er duidelijk regels gesteld die vast staan in de statuten. De continuïteit van het bedrijf staat voorop, de familie staat ten dienste van het bedrijf. Bestuurders moeten op tijd plaats maken voor de nieuwe generatie is zo’n duidelijke regel. Peer kreeg alle vrijheid van zijn vader, maar kon altijd gebruik maken van de expertise van zijn vader mocht dit nodig zijn. Hij moest hier wel altijd zelf om vragen.
Corona
Voor het bedrijf waren maart, april en mei zware maanden door de lockdown in Nederland èn Europa. In januari merkte het bedrijf al dat er iets stond te gebeuren. Door een stagnatie in de Rotterdamse haven werden ze gealarmeerd en zorgen razendsnel voor twee crisisteams. In die periode werd een website ontwikkeld om speciaal bieren te kunnen verkopen die daarvoor alleen in de horecazaken werden verkocht.Hun grootste vestiging staat in Brabant, middenin de brandhaard van maart. Op het hoogtepunt was er een ziekteverzuim van 30 procent. Ondanks dit hoge percentage konden de bedrijfsprocessen gelukkig gewoon doorgaan. Door een mix van meerdere klantsegmenten en verkoopkanalen zijn ze deze crisis redelijk doorgekomen.
Kansen
Een crisis biedt ook kansen. Een mooie kans met een maatschappelijk belang ontstond door een telefoontje van het AMC uit Amsterdam. Er was een nijpend tekort aan handalcohol. Een tekort aan handalcohol kan een ziekenhuis plat leggen, iets wat Peer zich nooit heeft gerealiseerd. Door dit verzoek vielen er een aantal dingen op z’n plaats. Kort daarvoor was er geïnvesteerd in een productiekolom waarmee je alcohol uit bier kunt halen. Aan de andere kant was er een overschot aan bier bij de horeca wat niet gebruikt kon worden. Dit bier werd teruggehaald en meerder malen door de kolom gehaald. Zo ontstond er alcohol van 80 procent waarmee handalcohol kon worden gemaakt. Door deze werkwijze op een vroeg moment naar buiten te brengen boden andere partijen zich ook kosteloos aan om deel uit te maken van dit proces zoals het vullen van de jerrycans en het transport.
De wendbaarheid die het bedrijf heeft laten zien de laatste maanden wil Peer graag vasthouden.
Ambitie
Honderd procent circulair is waar het bedrijf naar toe wil. Om deze ambitie goed te kunnen meten, hebben zij een eigen index ontwikkeld: “de Swinkels circularity index.” Dit jaar hopen zij de stap van 40% (2019) naar 50% te maken. Daarnaast willen zij graag verder groeien als multinational.
Ondernemer
Peer zijn drijfveer is het team. De beste mensen om je heen hebben als ondernemer en hier het maximale uit halen. Uit de mensen maar zeker ook uit het team. Als familiebedrijf bieden we onze mensen een bepaalde mate van vrijheid zolang dit past in de strategie van het bedrijf.
Tip: “Als je als leider de juiste dingen wil doen moet je ontzettend goed om je heen kijken en soms ook dingen durven loslaten. Niet alles draait om jouw als ondernemer.”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!