Groei-ambassadeur Steven Schuurman van Elastic is misschien wel de meest bekende ‘onbekende’ ondernemer van Nederland. Hij bouwde zijn bedrijf uit tot 2000 man, en is op de Amerikaanse beurs genoteerd voor meer dan zes miljard dollar. Wat is zijn groeiformule?

Elastic is niet Schuurmans eerste succesvolle onderneming. Al in 2009 verkocht hij zijn bedrijf SpringSource voor 420 miljoen dollar aan techgigant VMWare. Hij was toen 32. Maar aan een pensioen moest hij niet denken. In plaats daarvan startte hij samen met zijn compagnons softwarebedrijf Elastic. nlgroeit-oprichter Kees de Jong interviewt hem over de succesfactoren uit zijn groeiformule: de juiste investeerder, het perfecte (management) team, zijn essentiële dashboard en de ideale bedrijfscultuur.

Kapitaal om te groeien
De juiste investeerder vinden is niet altijd eenvoudig. Idealiter vind je iemand die direct achter de visie van je bedrijf en je product staat. Steven: ‘Ik heb me lange tijd met hand en tand verzet tegen venture capital. Waarom je bedrijf verwateren, dacht ik. Tot ik op een gegeven moment een ervaren Amerikaanse ondernemer sprak die zei: “Jullie kijken er verkeerd tegenaan. Als jij je businessmodel zo weet te houden dat je scaleable revenue kunt maken op elk product wat je verkoopt, dan is kapitaal slechts een manier om je groei te versnellen, en iedereens aandeel in het bedrijf een stuk meer waard te maken.”’

De rol van verbinder
Na het ophalen van de eerste grote investeringen, werd het tijd om de juiste mensen te vinden om het bedrijf mee op te bouwen. Steven: ‘Ik ben zelf geen productbouwer. Maar ik heb wél een bepaalde visie. Binnen mijn verschillende bedrijven heb ik eigenlijk altijd de rol van verbinder. Ik bouw het team, en zorg dat zij in staat zijn het product succesvol naar de markt te brengen. Mijn rol daarin is faciliterend, strak maar fair. Heel veel is mantel der liefde, maar tegelijkertijd enorm performance gedreven. Ik schets altijd zo helder en duidelijk mogelijk waar ik naartoe wil. En dat wil ik dan ook zo snel mogelijk. Mijn motto: Alles wat we vandaag kunnen doen, gaan we niet uitstellen tot morgenochtend.

Inzicht is essentieel
Een belangrijk onderdeel van deze bedrijfsvoering is het dashboard. Alle resultaten moeten inzichtelijk én meetbaar zijn. ‘In het dashboard kunnen we altijd precies zien hoe we ervoor staan. Hierin moet de hele commerciële pijplijn staan. De bedrijfseconomische kant, de productontwikkeling, de marketing: alles wordt uitgemeten. Zo kun je zo hard mogelijk lopen, maar wel op een verantwoordelijke manier. Bovendien maakt het het leiden van je mensen makkelijker. Door secuur te zijn op de resultaten, hoef je nooit onnodig persoonlijk te worden.’

Bedrijfscultuur
Dat leidt direct tot de laatste factor in Elastic’s groeiformule, en volgens Steven misschien wel de belangrijkste: bedrijfscultuur. Steven: ‘Een van de belangrijkste factoren vanaf het begin is geweest: no politics. Als leider moet je hierin het goede voorbeeld geven. Ik ben altijd zo faciliterend mogelijk, maar ik heb niet heel veel geduld voor mensen die op de rem gaan staan, of politieke spelletjes spelen. Ik wil zo hard als de business/de markt het maar toelaat, maar wel op een vriendelijke manier. Met ruimte voor het individu.’

Wil je het hele interview met Steven Schuurman zien? Bekijk deze dan hier.