Must-reads voor sterke strategie
Strategie begint ermee dat je een einddoel voor ogen hebt. Een droomscenario voor jouw bedrijf én je klanten. Simpelweg ‘willen groeien’ is geen strategie, evenmin als ‘disruptie’. Er moet iets onderliggends zijn, bijvoorbeeld de ambitie om impact te maken. Of de allerbeste in de markt te worden. Of bijvoorbeeld innovatie nieuwe producten te creëren, zo veel mogelijk klanten te bereiken, of de markt te veranderen. Vanuit dat grote doel bouw je je strategie. Lastig? Jazeker. Maar deze boeken helpen je op weg.
Start with why – Simon Sinek (2011)
In Start with why laat Simon Sinek zien dat organisaties en leiders die zich richten op het ‘waarom’ succesvoller, invloedrijker en innovatiever zijn. Een duidelijk op je ‘why’-vraag mag dan niet ontbreken in een sterke strategie. Met vele voorbeelden uit de praktijk toont Sinek aan dat het werkt. Zijn boek laat zien dat leiderschapsstijlen kunnen verschillen, maar alle grote, inspirerende leiders hebben één ding met elkaar gemeen: ze weten dondersgoed waaróm ze doen wat ze doen.
Bouw een killer groeistrategie – Sprout (2019)
Hard groeien en snel schalen vraagt om een robuuste groeistrategie. Deze gids bevat niet alleen talloze praktijkvoorbeelden, maar ook praktisch toepasbare inzichten en een overzicht van de nieuwste tools en methodes. Laat je inspireren door de learnings van Belsimpel, Picnic, Helloprint en andere succesvolle scaleups. Sprout laat samen met de groeiexperts van EYnovation, nlgroeit, GoFastForward en Erasmus Centre for Entrepreneurship in Bouw een Killer Groeistrategie zien hoe je het wilde beest temt dat groei heet.
Make disruption work – Alexandra Jankovich & Tom Voskes (2018)
‘Make Disruption Work’ van Alexandra Jankovich en Tom Voskes is het handboek voor digitale transformatie. Technologiegedreven disruptie is overal; geen enkele sector lijkt gespaard te blijven. Dus als je niet achter wilt blijven, zul je met een succesvolle strategie en een tactisch plan moeten komen. Maar hoe? Dit CEO-handboek legt het op diepgaande maar praktische wijze uit. De beschreven principes kun je direct toepassen op je eigen klantpropositie, technologie en organisatie.
Concurrentiestrategie – Michael Porter (1992)
Dit is het strategieboek der strategieboeken, waarin Michael Porter zijn vijfkrachtenmodel uiteenzet waarmee ondernemingen toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen creëren. De structuur van een bedrijfstak wordt gekenmerkt door vijf concurrentiekrachten. Deze krachten worden uitgeoefend door leveranciers, kopers, toetreders, substituten en concurrenten die wedijveren om de gunsten van de consument. Samen bepalen ze het winstpotentieel van jouw bedrijf.
How Companies Win – Rick Kash & David Calhoun (2010)
Topstrategen Rick Kash en David Calhoun, oprichters van The Cambridge Group en Nielsen Company, laten zien hoe bedrijven nieuwe klanten en grotere winst kunnen krijgen. In de huidige digitale tijd die wordt gekenmerkt door over-aanbod en te veel verschillende soorten