Mentorpraat: “Een klant vroeg of ik mondkapjes wilde meesturen”

KlaasJan Swager is mede-eigenaar van Foreco, een familiebedrijf dat verschillende toepassingen voor hout realiseert. Van speeltoestellen tot bouwmaterialen. De ondernemer zat woensdag 11 maart in Denemarken toen hij tijdens het diner te horen kreeg dat hij en zijn collega beter de volgende dag naar huis konden gaan. Het coronavirus nam Europa in rap tempo over en de grenzen gingen dicht. Swager vertelt over zijn ondernemerservaringen in deze crisistijd.

Crisisoverleg
Eenmaal thuis kon Swager meteen bij een directieoverleg aansluiten. “De directie bestaat uit mijn vader, mijn broer, een adjunct-directeur en mijzelf. Dat mijn vader enkel nog vanuit huis mocht werken, stond voor mijn broer en mij vast. Andere teams, zoals het ICT-team, deelden we in groepen. Ook mijn broer en ik waren niet meer tegelijkertijd aanwezig”, zegt Swager. Hij vervolgt: “Ik zat elke ochtend om zeven uur op de zaak om de medewerkers te ontvangen en te vragen hoe het met hen ging. Voor veel van onze werkzaamheden moest je fysiek aanwezig zijn. We wilden driekwart van de medewerkers op de werkvloer houden. Daarom hebben we direct veel maatregelen genomen. Maar dat er zoveel mensen bleven werken, was ook spannend. Ik zat daar elke ochtend te hopen dat iedereen gezond was gebleven.”

Mondkapjes naar China
Swager was initieel bang dat de werkzaamheden in de bouw niet zouden doorlopen. Of dat er grote leveringsproblemen zouden ontstaan van buitenlands hout. Dat de wereldwijde impact van de crisis groot was, had Swager namelijk al door. “Begin februari vroeg een klant uit Hong Kong of ik met de levering van speeltoestellen mondkapjes kon meesturen. Daar was alles uitverkocht. Hier was nog voldoende verkrijgbaar.”

Hij duikt nog wat verder in de zorgen: “We zijn nog niet zo lang importeur voor verf. We leveren aan kleine bedrijven. Toen de crisis ontstond, dacht ik echt: dat zul je zien! Heb je in goed een jaar al je activiteiten opgestart en dan valt alles weg….” Hij had echter niet voorzien dat iedereen massaal aan het klussen zou slaan. “Onze klanten namen in korte tijd veel meer verf af dan we ooit hadden bedacht”, zegt hij. Ook het aantal bestelling van hout nam toe. “Je merkt dat mensen nu toch sneller in Nederland kopen”, zegt Swager. “Voorheen bestelden mensen ook wel hout in het buitenland. Nu kiezen ze voor leverzekerheid. Wij hebben veel op voorraad.”

Woodshop
Op zaterdag is Foreco normaliter open voor particulieren. Zij kunnen in de Woodshop hout kopen. Swager merkte echter al snel dat het daar drukker werd. Ook ging niet iedere klant fatsoenlijk om met zijn medewerkers en andere klanten. Swager: “Niet iedereen had begrip voor de maatregelen. Ik vind het belangrijk dat mijn mensen zich veilig voelen op de werkvloer. Daarom hebben we particuliere verkoop op zaterdag tijdelijk gestopt. Dat gaf ons ook meer tijd en ruimte om het groeiende aantal zakelijke bestellingen te verwerken, want we pakten de zaterdag erbij.” Die extra tijd kon het team van Foreco goed gebruiken. “We hebben het beste half jaar ooit gedraaid.”

Anticyclisch investeren
Toen alles goed bleek te lopen, besloot Swager om een aantal investeringen naar voren te halen. “De eerste maand hebben we oude installaties opgeruimd. De tweede maand zijn we begonnen met investeren en renoveren. Zo kochten we nieuwe machines en realiseerden we een uitbreiding van de kantine. Die stonden voor later in het jaar op de planning. Ook de ICT werd onder handen genomen. Normaal stuit je nog weleens op weerstand als je dingen verandert. Het draagvlak was nu groter, want de wereld stond toch al op z’n kop.”

Swager vond het ook belangrijk andere partners, zoals het marketingbureau waarmee Foreco werkt, aan boord te houden. “Het ging goed met ons en dat gunden we anderen ook”, legt hij uit.

Kibbeling uit de achterbak
“Het personeel voelt zich met de maatregelen veilig. We werken lekker door en iedereen heeft het naar zijn zin. We missen natuurlijk wel de gezellige dingen. Een feestelijk afscheid van een stagiair, bijvoorbeeld.” Swager doet zijn best om de kleine pleziertjes te behouden. “Op vrijdagmiddag werd er altijd kibbeling gehaald. Daar stopten we direct mee. Niet leuk voor de visboer ook. Nu haal ik zelf kibbeling en rijd met de kofferbak open over het terrein. Zo krijgt ieder toch z’n portie kibbeling. Dat soort dingen zorgt voor blije gezichten en saamhorigheid.”

Blik op de toekomst
“Een maand geleden had ik gezegd: we maken ons klaar voor de volgende crisis. Nu ben ik er niet zo zeker van dat die komt, zelfs niet op de lange termijn”, zegt Swager. Hij vervolgt: “Ik ben ondernemer en dan blijf je onrustig. Je bent altijd bezig met een plan voor het geval dat… We zijn erop gebrand om volop aan de slag te blijven en investeringen waar dat kan naar voren te trekken. We maken ons dus niet klaar voor de volgende crisis, maar voor de volgende investering.”

Tips voor ondernemers
Het bedrijf van Swager floreerde in de afgelopen crisismaanden. De ondernemer uit Dalfsen heeft nog enkele tips voor mede-ondernemers.

  • Houd nauw contact met je medewerkers. Met korte lijnen en veel communiceren bewaar je de rust in het team.
  • Als je kunt, is investeren een goed idee. Ook in tijden van crisis. Daarmee zorg je ervoor dat je bij een volgende dip (wel) kunt blijven draaien.
  • Wat voor een ander geldt, geldt niet automatisch voor jou. De kranten kunnen je onrustig maken, terwijl de werkelijkheid anders is. “Ik heb de krant nu opgezegd.”
  • Blijf netwerken en jezelf ontwikkelen. “Ik ben zelf ook afgelopen maanden met een mentor van nlgroeit in gesprek geweest. Dat heeft al mooie dingen opgeleverd.”