Interview: de groeiformule van Hugo de Koning (Young Capital)

Toen ze Young Capital begonnen, hadden ze nooit kunnen denken dat het zo groot zou worden. Sterker nog, het begon eigenlijk een beetje per ongeluk. Hugo had al zo’n vijf à zes bedrijven toen hij dit oprichtte. Toch maakte hij de keuze voor Young Capital, en met groot succes. nlgroeit-oprichter Kees de Jong interviewt hem over de succesfactoren uit zijn groeiformule: focus op het product, een geöliede beslisstructuur, hun eigen IT-infrastructuur en een gezonde bedrijfscultuur.

Focussen op je product
‘Dat was nog best een moment. We hadden namelijk ook een bedrijf waarmee we websites bouwden, wat ook best aardig liep. We hadden al wat klanten, en verdienden prima. maar uiteindelijk is die focus echt heel belangrijk. Je moet kiezen waar je je tijd in gaat steken. Zeker wanneer je start, heb je elke minuut nodig. Dan kan je aandacht niet verdeeld zijn. We hebben toen met zijn drieën om tafel gezeten, en besloten dat in de arbeidsmarkt de grootste kansen lagen. Dat is een heel grote markt, waar veel geld in omgaat. Bovendien leek het ons makkelijker om van een bestaande markt iets af te snoepen door het beter en sneller te doen, dan in een kleine markt (dat was websites bouwen toen nog) te gaan zitten wachten tot het gaat groeien.’

Duidelijke beslisstructuur
‘We besturen met z’n drieën het bedrijf, en dat werkt eigenlijk heel goed. Met een derde erbij kan ik me erbij neerleggen als twee mensen het er niet mee eens zijn. Dat is onze afspraak: de meerderheid krijgt gelijk. We hebben daardoor nog nooit ruzie gehad. Ja tuurlijk, wel eens gezonde strijd. Ik denk heel erg in kansen, dus soms verlies ik me in het ondernemerschap. De anderen moeten mij vaak remmen. Maar dat is ook wel weer goed. Die duidelijke beslisstructuur zorgt ervoor dat we veel snelheid kunnen maken. Ik heb ook veel vrienden die in hun eentje ondernemen. Ik denk niet dat ik dan zo ver was gekomen.’

Eigen infrastructuur
‘Vanaf dag 1 hebben we veel geïnvesteerd in onze IT. Eigenlijk zijn we in de eerste plaats een technologiebedrijf. We hebben ons eigen softwareplatform gebouwd wat we ook zelf onderhouden. Daar zijn 20 mensen dag en nacht mee bezig. Jonge mensen, die de doelgroep snappen en snel kunnen rennen en opschakelen. Daar draait onze hele operatie op. Dat systeem is de afgelopen 15 jaar zo goed doorontwikkeld dat we daardoor heel goed kunnen schalen. Een goed systeem is essentieel om je groei te managen. Ik denk dat dat een van de grootste drijvers achter de groeikracht van ons bedrijf is. 

Inzichtelijke bedrijfscultuur
‘Bij ons wordt heel hard gewerkt. We bieden flexibele werktijden, dus mensen zijn bij ons vrij om te bepalen wanneer ze beginnen, maar het is zo druk dat er heel wat van ze wordt verwacht. Daar staat tegenover dat we een hele fijne, open cultuur bieden. We hebben veel feestjes, en delen het succes en de groei van het bedrijf. Daarnaast hebben we bonussen en beloningen voor de beste performers. De cijfers zijn bij ons altijd transparant: marges, plaatsingen, cijfers en succes worden gedeeld met iedereen. Zo bouwen we een cultuur waarin iedereen het beste uit zichzelf wil halen. En wij bieden vervolgens ook alles aan om dat te kunnen doen.’ 

Ultieme tip
‘Neem mensen aan in je bedrijf waar je energie van krijgt. Die dezelfde visie delen, hard kunnen werken, gemotiveerd zijn en slim. Wij selecteren onze mensen altijd op hoogopgeleid, met een sterke drive. Investeer daarnaast vanaf dag 1 in een platform waarmee je op kan schalen. Je backoffice moet waterdicht zijn. Dan kan je échte groei bewerkstelligen. 

Wil je het hele interview met Hugo de Koning zien? Bekijk deze dan hier