Familiebedrijf Buijtenhuis: ondernemen met je broer en zus

Ieder zijn eigen expertise
In 2011 nemen ze het bedrijf met 15 werknemers van hun ouders over. Dit is het begin van een nieuw tijdperk. Ze stoppen volledig met het agrarische werk en leggen zich toe op aannemerswerken in de grond – en waterbouw en het verhuren van verreikers.

Arjan, Carola en Robert zoeken heel natuurlijk hun rol binnen het bedrijf op basis van hun studie: Arjan als projectleider en calculator, Carola op gebied van HRM, arbeid en organisatie en Robert neemt de economische kant voor zijn rekening. “Doordat we alle drie ons eigen stukje hadden, liep dat altijd goed en zaten we niet in elkaars vaarwater. Het voordeel van samenwerken met familie is dat je precies weet wat je aan elkaar hebt. En omdat we alle drie dezelfde opvoeding hebben gehad, zaten we vaak op dezelfde lijn”, aldus Carola.

In augustus 2020 beslist Carola om uit het familiebedrijf te stappen en zich te richten op haar oude vakgebied, psychologie. “Ik had alles op een gegeven moment wel een keer gedaan binnen het bedrijf. Ik kon me niet verder ontwikkelen binnen Buijtenhuis zoals ik zou willen, daarvoor is het voor mij te klein. Ik was op zoek naar uitdaging en dat vond ik in mijn oude vakgebied.”

Groeien
Om verder te kunnen groeien, nemen ze eerst mensen aan voor de buitendienst. Al snel blijkt dat het niet meer te managen is. Dit heeft te maken met de complexiteit van projecten en de voorbereiding die er bij komt kijken. Meer mensen aannemen voor de binnendienst is de oplossing. “Het vraagt nu andere organisatorische vaardigheden dan toen het bedrijf van onze ouders was. Toen we het overnamen, kon de telefoon gaan om morgen een graafmachine te regelen en dat was dan geen probleem. Die had je wel of niet. En dan stuur je iemand op pad en klaar. Nu hebben we alle projecten in eigen beheer dus daar zit een stuk voorbereiding in, planning, calculatie. Dat vraagt een heel andere organisatie en dat hebben we onszelf moeten aanleren”, aldus Arjan.

In 2018 starten ze ook nog met een ander bedrijf George dat zich richt op maatvoering en meten van bouw en industrie. Hier is de man van Carola samen met zijn collega verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van het bedrijf.   

De laatste jaren stijgt de omzet maar dat is niet het doel van familie Buijtenhuis. “Ons doel is niet om zoveel mogelijk mensen te hebben, of zoveel mogelijk winst te maken. Uiteindelijk is het doel om zo goed mogelijk werk te leveren, betaald te krijgen naar de risico’s en energie die je erin steekt en het leuk te hebben met elkaar”, aldus Robert.

Groeiuitdagingen
Groei brengt uitdagingen met zich mee. Bij Buijtenhuis manifesteert zich dit op interne processen en het vinden van de juiste mensen.

Arjan en Robert doen in de beginfase alles zelf. Maar de complexiteit van projecten dwingt hun om interne processen en standaarden op te zetten. Het lukt hun met vallen en opstaan. “Sommige projecten slagen en andere niet en daar leer je dan weer veel van”, aldus Arjan.  Ze zetten vaste standaarden op voor de projecten, trainen hun medewerkers en maken ze bewust van hun taken en verantwoordelijkheden. “We willen ervoor zorgen dat de structuur vastligt en daar zijn we echt mee bezig”, aldus Arjan. Een onderdeel van dit proces is dat werknemers in Q1 zelf 25 procesverbeteringen mogen aanbrengen. Als ze daarin slagen, trakteren Arjan en Robert iedereen op lunch. 

Het vinden van de juiste mensen is een andere uitdaging waar Buijtenhuis tegenaan loopt en met name voor de buitendienst. Carola vertelt: “Bij leerlingen en jongeren is er een trend merkbaar. Eerst kreeg je zes leerlingen per jaar die een stageplek nodig hadden. Nu is dat er nog maar één. Dat gaat heel erg achteruit. De interesse van jongeren in zo een beroep neemt af. We hebben verschillende methodes ingezet om mensen te werven. Via social media campagnes zodat potentiële medewerkers de juiste advertenties te zien kregen. Bureaus ingeschakeld. Maar de ervaring is dat ‘via via’ het beste werkt. Op die manier krijg je de beste mensen.”

Leiderschapscrisis
“We zijn te groot om alles zelf te doen en te klein om op elke plek iemand neer te zetten. En dat laatste gebeurt nu langzaamaan wel. En voor ons betekent dat loslaten. Daar zit de grootste uitdaging”, aldus Robert.

Dit is heel herkenbaar voor de 4de fase (delegeerfase) van het ‘vijf groeifasen model’. In die fase moet de ondernemer de meeste beslissingen aan zijn team overlaten. Meer dan ooit moet de ondernemer gaan leiden, in plaats van managen.

Arjan en Robert zijn hier heel bewust mee bezig. Om veel meer aan hun bedrijf te werken in plaats van er in. “We zitten nu veel te veel in het bedrijf. Daardoor komen we er niet aan toe om bepaalde keuzes te maken want je hebt er geen tijd voor”, aldus beide broers. Ze volgen hiervoor bewust een leiderschapscursus. Daarnaast hebben ze ook een coach die meekijkt naar hun bedrijf. Met die coach zijn ze heel duidelijk aan het zoeken waar ze heen willen met Buijtenhuis, wat ze nu echt willen gaan doen, hoe groot ze willen zijn, wat voor bedrijf ze willen hebben en waar ze het liefst aan werken. Eenmaal de visie is bepaald, rollen ze deze langzaam uit bij alle medewerkers.

“Ons doel is om al onze medewerkers mee te krijgen in deze visie. Want dan werken we niet met ons twee aan de doelstellingen maar dan werken we met het hele team aan dezelfde doelstellingen”, aldus Arjan.

Andere keuzes
Terugkijkend op de afgelopen tien jaar zijn er een aantal zaken waarin ze graag andere keuzes hadden gemaakt:

  • Sneller beslissingen nemen om met bepaalde mensen te stoppen
  • Sneller hulp vragen en om je heen kijken
  • Sneller een coach inschakelen
  • Jezelf voortdurend verbeteren/ontwikkelen
  • Niet alles zelf willen uitvinden

Persoonlijke ontwikkeling
Door de jaren heen omringen Arjan en Robert zich met meerdere coaches. De ene coach kijkt mee naar hoe ze hun bedrijf leiden, de andere beoordeelt of ze met hun vaardigheden en kwaliteiten op de juiste plek zitten binnen het bedrijf. Ook nlgroeit mentor Jan Boom speelt een belangrijke rol. Tijdens een paar gesprekken weet hij de broers en zus een spiegel voor te houden en daagt hij hen uit om na te denken over de volgende stap. Arjan en Robert volgen beiden een cursus leiderschap om zo hun team beter te kunnen aansturen. Daarnaast hebben ze een sportclub met allemaal ondernemers waar ze samen vraagstukken bespreken.

What’s next?
“Wij worden de bouwers van natuur”, aldus Robert. De broers willen Buijtenhuis in de markt zetten als de groene aannemer (water, natuur en parkaanleg) en daarin de beste worden. “We hebben lange tijd van alles wat gedaan maar we merken dat focus aanbrengen heel goed is voor het bedrijf en voor het team. We vinden het belangrijk om mooie projecten te blijven uitvoeren en te blijven bouwen aan iets waar we allebei energie van krijgen. Omzetstijging is hierin ondergeschikt”, aldus Robert.

Ondernemersadvies
– Carola: “Neem een coach die jou kan helpen om buiten de box te denken. En te laten zien waar je op vastloopt.”
– Robert: “Je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden. Vraag op tijd hulp.“
– Arjan: “Besteed je tijd aan de goede/juiste dingen. De dingen met prioriteit.”

De historie van familiebedrijf Buijtenhuis
Buijtenhuis is vanouds een agrarisch loonbedrijf, opgericht in 1938. In 1974 neemt vader Buijtenhuis het bedrijf over en samen met zijn vrouw richten ze zich op werk voor boerenbedrijven. In de jaren ’80 en ’90 breiden de bedrijfsactiviteiten zich uit naar grondverzet en het verhuren van graafmachines. Arjan, Carola en Robert brengen hun kinder -en jeugdtijd door tussen en op de graafmachines.