Onderschatting als grootste vijand: 8 leermomenten voor ondernemers in de coronatijd
1. Accepteer je lot
Veel van de leveranciers van DeeDee Stazak Specialisten komen uit China. Onze hofleverancier zetelt zelfs in Wuhan. De impact van COVID-19 werd bij ons dus al duidelijk aan de bron. Onze Chinese partners blonken uit in directe acceptatie van hun tijdelijke lot.
2. Niets doen is geen optie
Zij begonnen direct aan de voorbereidingen van diverse actiescenario’s. Niets doen is geen optie, afwachten kan alleen op persoonlijk vlak. “Persistance is the key to succes” was hun advies.
3.Maak een calamiteitenplan
Onze persoonlijke interpretatie was om ook direct actie te ondernemen. We spraken af met onze mentor Elske Doets om ons mentaal kracht te geven en startten vervolgens direct met ons calamiteitenplan (3e leerpunt voor ondernemers). Welke alternatieven hadden we, voor logistiek en productie? Welke klanten werden cruciaal geraakt? En waar zaten de risico’s voor de continuïteit van DeeDee?
4. Krachtig zijn zonder ego
Als één van de eerste bedrijven vroegen wij WTV (werktijdverkorting) aan en kregen die direct dezelfde dag. Een deuk in je ego? Mogelijk. Maar zoals Mark Rutte tijdens de Business Boost Live zei; “Krachtig zijn kan ook zonder ego”. Hiermee hadden we de grootste financiële consequenties afgedekt op korte termijn. We zijn de Nederlandse regering hier extreem dankbaar voor.
5. Toon je leiderschap
Een periode van grote druk brak aan. In Nederland heerste complete afwijzing van risico’s en onze klanten waren niet altijd even begripvol, terwijl onze partners de straten desinfecteerden en al 50 dagen onafgebroken in hun appartementen zaten. Bij DeeDee werd er extreem hard gewerkt om leveringen binnen te krijgen. De betrokkenheid en het eigenaarschap van ons personeel steeg immens, vooral vanwege open communicatie van ons als leiders naar alle personeelsleden.
6. Maak het onmogelijke mogelijk
Inmiddels start China gefaseerd weer op en loopt de productie bij bijna al onze partners weer efficiënt. Zij hadden hun plannen klaarliggen, hun netwerken aangesproken en zo het onmogelijke mogelijk gemaakt qua productie en logistiek. Wat zijn we daar trots op! Hierdoor kan DeeDee alle geplaatste orders leveren, veelal met slechts enkele dagen vertraging. Dit is erg belangrijk omdat veel van onze klanten houdbare voeding en/of persoonlijke hygiëne producten leveren: producten waar we momenteel allemaal behoefte aan hebben!
7. Denk niet dat je al klaar bent
Onderschatting bij DeeDee hebben we ook voorkomen. Direct na de eerste uitbraken in Nederland is het personeel op locatie in twee teams gesplitst. Bezoekers mogen alleen gezond binnen, handen wassen en niet in onze gezamenlijke ruimtes komen. Hysterisch? Mogelijk. Maar tot nu toe is bij DeeDee nog iedereen gezond! Ons calamiteitenplan wordt wekelijks doorgenomen. Wat als de haven van Rotterdam plat moet? Wat als we wel zieken krijgen? We blijven erbovenop zitten.
8. Zoek een sparringpartner
Zoek een sparringpartner en neem alle ondenkbare vragen serieus in overweging. Alleen dan ben je als ondernemer in staat onderschatting te voorkomen en ‘the monster Corona’ te verslaan.
Veel succes aan alle ondernemers!