Top 250-winnaar Victor Knaap: ‘Soms moet je een beetje mazzel hebben’
Victor Knaap: ‘Media.Monks is groot geworden met het internet. We begonnen 21 jaar geleden. We zaten met zijn allen in een garage. Dat was het moment dat net de eerste generatie internetbureaus was omgevallen. We konden nog geen krediet krijgen om een beeldscherm te financieren. Maar we wilden gewoon mooie dingen maken voor het internet. En zo zijn we meegegroeid: het begon met websites, toen video’s, social media, installaties, etc. etc. Na tien jaar gingen we naar het buitenland: Londen, New York… En nu komt meer dan 60% van onze handel uit de VS.’
Mazzel met een mentor
In het groeiverhaal van Media.Monks is nog een bijzondere rol weggelegd voor het mentortraject van nlgroeit. In combinatie met een beetje mazzel. Victor: ‘Toen ik een mentor kreeg via nlgroeit, ben ik meteen voor de duurste gast gegaan. Dat werd Sven van McKinsey (Sven Smit, red.). Ik dacht: die weet sowieso alles. Zij adviseren alle bedrijven. We hebben toen twee heel leuke gesprekken gehad. Maar nu komt het. In 2017 klopte Sir Martin Sorrell, de reclameman die WPP (marktwaarde 19 miljard) oprichtte, aan bij McKinsey en vroeg: wat is nou het beste bedrijf dat jullie kennen. En toen zei Sven: Media.Monks!
‘En zo dacht Martin Sorrell dus dat wij een McKinsey approved bedrijf waren.’ En dat heeft gewerkt. In 2017 investeerde Sorrell meer dan 300 miljoen in Media.Monks. Knaap: ‘Ik kan natuurlijk een prachtig verhaal vertellen over hoe we op een zolderkamer zijn begonnen, en nu een internationaal bedrijf zijn. Maar soms moet je hier en daar ook een beetje mazzel hebben. Dus ja, misschien was het met een omweg: maar Sven is enorm belangrijk geweest.’
Applaus voor alle ondernemers
Voordat Knaap zijn prijs meenam, wilde hij nog een ding kwijt aan alle ondernemers in de zaal: namelijk dat ze stuk voor stuk fantastisch werk hebben verricht: ‘Wat we met z’n allen presteren, onze bedrijven laten groeien, dat is het meest fantastische wat er is. Maar dat te moeten managen, vooral wanneer je hard groeit, is een van de allermoeilijkste dingen. Zeker afgelopen jaar, tijdens de pandemie. We hebben het echt in de lastigste tijd gedaan. Iedereen hier in de zaal heeft zich uit de naad gewerkt, en een ongelooflijke prestatie geleverd!’