Mentoren houden ondernemers spiegel voor
Zonder externe financiers hebben Ingrid van der Oord en Britt Kreeft in acht jaar hun uitzendbureau Bring At Work laten uitgroeien tot een gezond bedrijf met acht werknemers en een goede omzet. Moeder en dochter zijn nu klaar voor de volgende groeifase, maar worstelen met de vraag hoe ze dat aan gaan pakken. “We zijn trots op wat we hebben bereikt”, vertelt Britt Kreeft. “Naast uitzenden doen we werving en selectie voor grote klanten in zorg en welzijn, doe-beroepen en zakelijke dienstverlening. We helpen jaarlijks zo’n driehonderd mensen aan werk.”
Ingesleten patroon doorbreken voor groei
Om de groei niet af te remmen, realiseren de onderneemsters zich dat ze hun ingesleten werkgewoonten moeten veranderen. Britt: “We horen en zien alles in het bedrijf en dat is op zich goed, maar het belemmert onszelf en het team in de groei.” Claudia Zuiderwijk, herkent de situatie die de oprichtsters van Bring at Work schetsen: “Ondernemers met een omzet vanaf een miljoen, zitten vaak in de doe-fase. Maar als je wilt groeien, moet je ook tijd maken om een plan te maken: hoe ga je het organiseren en wat betekent het voor je organisatie?” Zuiderwijk houdt ze vooral een spiegel voor: “Een mentor geeft geen concrete adviezen maar geeft inzichten door op een rij te zetten wat er nodig is qua inhoud en competenties voor de volgende ronde en vraagt de ondernemer hierop te reflecteren.”
Bron: Gabi Ouwerkerk, De Telegraaf