Zes tips om effectief te schalen

Regelmatig staan leiders op de weegschaal om te kijken of hun gewicht nog past bij wat zij voor ogen hebben. Doe je het goed, dan kun je jezelf belonen. Gaat het minder dan moet je wellicht de teugels strakker aantrekken. Meer bewegen, creatiever omgaan met je obstakels en doorpakken is vaak het motto.

Dezelfde leider stuurt zijn team aan, maakt plannen en wil zijn producten en diensten opschalen. Dit kost meer moeite dan je denkt. Je bent een weg in geslagen, hebt investeringen gedaan en hebt medewerkers aangenomen. Het is dan moeilijker om het roer om te gooien.

Puzzelstukje

Schaalbaarheid draait niet per definitie om meer mensen en meer projecten aannemen. Je zult moeten zoeken naar het ontbrekende puzzelstukje in je markt. Bij schaalbaarheid spelen twee elementen een essentiële rol. Hoe schaars is iets en hoe makkelijk is het te verkopen? Het zoeken is naar de ultieme combinatie van die twee.

Zes tips om effectief te schalen

Tips om effectief met je team een schaalbaar en winstgevend product en/of dienst neer te zetten:

  • S – Weet situationeel wat je verlangens en wensen zijn. Hierbij moet je je afvragen wat nu je ultieme doel is bij het realiseren hiervan. Elke situatie vraagt bij de schaalbaarheidsfase om een andere aanpak, stijl van leidinggeven en een andere communicatiestijl.
  • U – Werk hard en spreek je uit. Succesvol schalen komt je niet aanwaaien. Je moet er hard voor werken. Geloof in jezelf en blijven volhouden. En vergeet niet: fouten maken mag, maar spreek ook uit wat iets met jou doet, wat je voelt en wat de gevolgen zijn. Daar word je in deze schaalbaarheidsfase beter van.
  • C – Blijf product en dienst verbeteren en handel consistent. Hoe meer je weet, ervaart en test, hoe meer je kunt. Onderga nieuwe ervaringen bij het creëren van schaalbaarheid en leer ervan. Handel consistent, daar doe je niet alleen jezelf maar ook anderen een groot plezier mee.
  • C – Evalueer concreet en regelmatig of je op de goede weg zit. Het consistent en concreet bijhouden van je resultaten kwa ontwikkeling en financieel is een manier om jezelf te stimuleren je voornemens vol te houden.
  • E – Met emotionele intelligentie kom je tijdens schalen verder. Hoe je omgaat met je eigen irritaties en emoties en die van anderen, hoe je omgaat met veranderende situaties bij het schaalbaar maken van een product of dienst is bepalend voor een succesvolle introductie.
  • S –Succes en dan? Geniet van je gerealiseerde doel. Evalueer ook je succes, waarbij flexibele en situationeel open staan voor nieuwe inzichten na een succesvolle introductie goud is.

Met je nieuwe product en/of dienst aansluiting vinden op de markt, dat is een mooie verdienste. Samen op weg naar het realiseren van schaalbaarheid, hoe mooi is dat. Succes!

Over Hessel Jan Smink

Na de verkoop van zijn bedrijf en het uitbrengen van zijn “Zakboek voor Succesvolle Managers & Coaches” is Hessel Jan in het verlengde hiervan een nieuw bedrijf gestart: ‘Van A tot Z Succesvol’. In dit bedrijf houdt hij zich naast innovaties en participaties, bezig met van A tot Z succesvol communiceren en samenwerken. Met als doel leiders en medewerkers optimale groei en resultaat te laten bewerkstelligen.