Ondernemen met tegenwind

Een intiem evenement

Op 15 februari 2023 vond Utrecht groeit plaats, een bijeenkomst georganiseerd door nlgroeit in samenwerking met Dotslash Utrecht en de Gemeente Utrecht. Opzet: een intiem evenement met gelijkgestemde ondernemers die willen sparren over ondernemen met tegenwind. Dit vanuit een sterk ecosysteem van groeiondernemers die met elkaar kennis, ervaring, uitdagingen en innovatieve oplossingen kunnen uitwisselen op het gebied van crisismanagement.

Utrecht groeit door ondernemerschap

Na een inloop (uiteraard met koffie en de mogelijkheid elkaar alvast even te spreken), trapte de dag af met een introductie van Kees de Jong. Zijn belangrijkste les? Vertrouw op de mensen met wie je samenwerkt en kijk verder vooruit in plaats van kortcyclisch terug.

Tim Savenije van de Gemeente Utrecht beaamt dat Utrecht groeit door ondernemerschap en waardeert vanuit de gemeente de samenwerking met nlgroeit om onderlinge kennisuitwisseling te bevorderen.

Case study: Vacansoleil

Op het podium Jan Willem Verschuur, CEO van Vacansoleil, over ondernemen met tegenwind. Hij is sinds 2018 de CEO van het familiebedrijf, met het doel om het bedrijf weer winstgevend te maken. Hij onderstreept het belang van inzicht verkrijgen in de kernprocessen van het bedrijf, zodat de focus gelegd kan worden op de activiteiten waar het geld mee wordt verdiend. Ook benadrukt hij het belang van stakeholdermanagement; zowel het meekrijgen van aandeelhouders als interne medewerkers werden bereikt door hen mee te laten beslissen over de koers. Hoewel de moeilijke beslissingen samen werden genomen, bleek dit nog steeds emotioneel zwaar. De focus op de kernactiviteiten in combinatie met de transparante besluitvorming en communicatie hierover, blijken de sleutel tot succes.

Jan Willem Verschuur Utrecht Groeit

Case study: De Leckere

Als tweede spreker Eric Odenwald, directeur van Utrechtse brouwerij De Leckere. Zijn bedrijf bleef groeien, tot Covid-19 uitbrak. Dat was het moment waar op de brouwerij allerlei tegenmaatregelen is gaan uitproberen. Zo zijn bijvoorbeeld een webshop en een drive-through de revue gepasseerd. Helaas was dit niet voldoende om in 2022 volume te kunnen leveren en liepen de schulden verder op. Een aanname-stop was nodig en Eric is zelf weer in een salesrol beland. De enige manier om de schuld te boven te komen, was groei. Dit vergde lef én transparantie richting stakeholders om hen mee te laten denken en beslissen. Ook hier is het sleutelwoord: Focus!

Peer-to-peer sessies

Na onze twee case studies hebben alle aanwezigen deelgenomen aan de peer-to-peer gesprekken aan onze – welbekende-  rondetafels. Onder leiding van onze moderatoren gingen  ondernemers met elkaar in gesprek over hun eigen groeiambities en tegenslagen. Deze sessies zijn altijd een vruchtbare bodem voor nieuwe ideeën, en dat bleek ook deze keer tijdens het diner waarmee de middag werd afgesloten.

Wordt vervolgd op 11 mei 2023…

Deze bijeenkomst was een prachtige editie van Utrecht Groeit. Aan het enthousiasme en de betrokkenheid van de aanwezigen was duidelijk te merken dat er behoefte bestaat vanuit ondernemers om zich met anderen te kunnen verbinden. Er staat daarom een nieuwe sessie gepland voor 11 mei dit jaar.

Meer informatie en de mogelijkheid om je aan te melden volgt zo snel mogelijk.

Wat neem je mee van deze dag?

Ik blijk aan de rand van het vagevuur te staan; @Kees de Jong; dank voor dat inzicht, kan niet wachten 🙂

Een eyeopener om te ervaren dat alle ondernemers dezelfde horden moeten nemen.

Je moet medewerkers in hun kracht zetten als het goed gaat, maar zelf op de bok moet zitten als het slecht gaat.

Hoe hard de tegenwind ook is de wind gaat altijd weer liggen waarna de zon gaat schijnen.

Laat je inspireren door andere ondernemers!

Cultuur is wat je ziet wat mensen doen.