‘Het begon allemaal in 2012, bij het Ultra Music Festival in Miami. Dat was een van de eerste festivals waarbij Youtube de livestreaming functionaliteit aanbood. Wij werden gevraagd die livestream te verzorgen. Dat was een heel uitdagende productie, maar het had ook iets magisch. Op het moment dat we de stream aanzetten en zagen dat er op dat moment al 50.000 mensen over de hele wereld naar het aftelscherm zaten te kijken, wisten we dat we iets magisch hadden ontdekt. Toen zijn we No More Boundaries gestart. We dachten, als we met één druk op een knop wereldwijd mensen kunnen bereiken en laten meegenieten, dan zijn er écht geen grenzen meer. 

Vernieuwende visie

Ons doel bij het streamen van events is om niet simpelweg te registreren, maar mensen het gevoel geven dat ze er zelf bij zijn. We vertellen een verhaal. Wij hebben de hoogste engagement op het gebied van dancecontent van over de hele wereld. Dat betekent dat mensen bij onze streams gemiddeld het langst blijven kijken. En het bleef niet alleen bij festivals. Vanuit de festivals kwamen we in contact met artiesten en met grote merken zoals T-mobile, Sony en Red Bull, die onze registraties zagen, en ons vervolgens ook wilden inhuren. Zo kregen we steeds meer verschillende klanten in verschillende ‘verticals’.

Internationaal succes

Via via kwamen we in contact met een groot beautymerk in Amerika. Een keer per jaar gaven zij een conferentie, waar alle verkopers en verkoopsters kwamen om nieuwe producten te testen en in te kopen. Ze kwamen op de locatie fysiek plekken te kort. Toen hebben ze ons gevraagd of wij dat event konden livestreamen, zodat mensen het online konden volgen. Dat hebben we gedaan, eigenlijk volgens dezelfde principes als waarmee we festivals vastlegden. Kleine clipjes, snelle montage, goede muziek, licht- en geluidseffecten, visuals, camerabewegingen, zo maakten we van een statische registratie ineens een beleving. Gecombineerd met de focus op storytelling door er een televisiewaardige uitzending van te maken met presentatoren en een centrale studio. Vanaf dat moment ging het balletje alleen maar sneller rollen. We vlogen voor Nissan naar Japan, filmden Skrillex tijdens zijn New Years Eve show in Madison Square Garden, waren bij de jaarmeetings van bedrijven als Aramco en Booking.com. We reisden de hele wereld over. Tot begin vorig jaar, toen corona kwam en alles omgooide. 

Snel schakelen

Voordat het coronavirus uitbrak bestond ongeveer 80% van onze werkzaamheden uit grootschalige evenementen. We hadden 20 man in dienst, en de kalender voor 2020 zat al zo goed als vol. We zouden beginnen met een festival in Thailand, en een groot zakelijk evenement in Seoul. Toen beiden werden gecanceld dachten we, dit zou wel eens een heel groot probleem kunnen worden. Robert is toen samen met de creatief directeur, vlak voordat alles écht dicht ging, op het vliegtuig naar San Francisco gestapt, om daar te kijken: wat hebben onze klanten nodig? Conclusie: elk bedrijf heeft een noodzaak tot communiceren. Nieuwe producten, nieuwe diensten, nieuwe features: als ze die niet bekend kunnen maken, kunnen ze niet verkopen. Dus toen zijn wij gaan nadenken. Hoe zorgen we dat deze bedrijven wereldwijd mensen kunnen blijven bereiken, zonder events te organiseren, zonder bezoekers, zonder te reizen en zonder fysiek bij elkaar te komen?

Hoge kwaliteit, simpele set-up

We hadden de techniek en de tools al liggen, maar we moesten bedenken hoe we die op een nieuwe manier gingen inzetten. Hier kwam het idee uit van een aantal ‘flight cases’: koffers met alle apparatuur erin die nodig is voor het maken van een high-end videoproductie, waar en wanneer je maar wil. Deze flight cases werden netjes gedesinfecteerd en vergezeld van een duidelijke handleiding tot op de drempel van onze klanten bezorgd. Met die technologie konden wij, van op afstand, producties maken. De opnames vonden plaats op locatie, en wij deden de regie, editing en productie vanuit onze speciaal gebouwde regieruimtes in ons hoofdkantoor in Amsterdam. Zo lukte het zonder te reizen en zonder fysiek aanwezig te zijn, mensen van over de hele wereld live met elkaar te verbinden. Onze kits gingen de hele wereld over. Serena Williams, Snoop Dogg, Tony Blair, we hebben ze allemaal voor de camera gehad.  

Openstaan voor verandering

We hebben deze nieuwe technologie razendsnel gebouwd, omdat ineens de hele wereld op z’n kop stond. Dat is essentieel geweest in de groei die we afgelopen jaar hebben gerealiseerd. Daarnaast heeft het ook andere voordelen. Het is ontzettend kostenefficiënt, flexibel, het is veiliger, beter voor het milieu, en mensen hoeven niet meer de hele wereld over te reizen. Vroeger stuurden we 30 man naar een festival. Dat was tonnen aan reiskosten, extra dagen, jetlags en mensen die langdurig hun familie hoefden te missen. Dat is, blijkt nu, eigenlijk helemaal niet nodig. En of we na corona daarnaar terug moeten gaan, is de vraag. De wereld is veranderd, en wij zijn mee veranderd. Dat is essentieel. Je kan niet gaan zitten wachten tot alles weer wordt zoals het was. Dat gaat namelijk misschien wel nooit meer gebeuren.’

Pas op de plaats

Toen de crisis net begon, hebben we gezegd: we moeten nu allemaal keihard werken, en er is even weinig ruimte voor overleg of persoonlijke sores. En het team heeft het écht fantastisch gedaan. Er is keihard gewerkt. Nu dat is gelukt, en we de crisis hebben overleefd, zijn we aan het kijken hoe we alles ook zo goed mogelijk kunnen regelen. Het is nu even ‘people first’. We hebben toen we zo hard begonnen te groeien ook direct externe hulp ingeschakeld. We hebben een CFO, die zich bezighoudt met de financiële schaalbaarheid, een bureau dat zich bezighoudt met de operationele processen, en de hebben HR uitgebreid. Eerst ben je vooral bezig met disrupten en innoveren, en dat is goed, maar vervolgens moet je gaan managen, en dat is echt een andere tak van sport.

Groei door innovatie

Aan het begin van de coronacrisis hebben we even een korte dip gehad, maar sindsdien zitten we eigenlijk in een fase van bizarre groei. Er werken nu meer dan 70 mensen voor ons, en de laatste 7 maanden van 2020 hebben we onze beste omzet ooit gedraaid. We hebben natuurlijk het geluk dat tijdens deze crisis onze diensten voor veel bedrijven heel belangrijk zijn geworden. We zijn van het onderste regeltje in het budget helemaal naar boven geschoven. Maar dat komt ook doordat we snel hebben geschakeld, en ons aangepast hebben aan de nieuwe situatie. Heftig ingrijpen, je business omgooien: het is niet altijd leuk of makkelijk, maar uiteindelijk brengt het je wel verder. En mocht alles toch ooit weer worden zoals het was, dan hebben we nu twee dingen die we heel goed kunnen.’

NOMOBO

Top 250 Groeibedrijven Event

De uitreiking van de Gouden Groeier 2021 vindt dit jaar plaats tijdens het Top 250 Groeibedrijven Event op 6 oktober. Dit is een event voor en door ondernemers met een inhoudelijk en inspirerend programma met bekende topondernemers en de kans om zelf in gesprek te gaan met andere groeiondernemers.

Ben jij een groeiondernemer en ben jij benieuwd naar de groeiverhalen van andere topondernemers? Meld je dan snel aan voor ons exclusieve middagprogramma via de onderstaande link.

https://www.aanmelder.nl/125374/subscribe

Let op: Dit evenement is enkel voor (groei)ondernemers met een jaarlijkse omzet van minimaal 1 miljoen euro of bedrijfsgrootte van minimaal 10FTE.  

Waar & Wanneer? 

Woensdag 6 oktober, van 15.00 – 19.00 op de campus van Erasmus Centre for Entrepreneurship in Rotterdam (Marconistraat 16, 3029 AK Rotterdam)