Haar loopbaan startte in de sales als 21-jarige bij het bedrijf die zij jaren later kocht en op dit moment runt. Het bedrijf verkocht toentertijd alleen sleepkabels in Nederland. Exporteren was de volgende stap. Met een koffer vol producten reisde ze door heel Europa. “Een fantastische baan maar na 5 jaar wilde ik een kijkje nemen in de keuken van een groot bedrijf.” Ze ging aan de slag bij Nestlé, als eerste vrouwelijke accountmanager ooit binnen het bedrijf. Met flink wat ervaring rijker keerde ze terug naar waar haar carrière ooit begon.
Met 1 product win je de oorlog niet
Het avontuur van ondernemerschap trok haar wel. Door haar ervaring die zij had opgedaan bij Nestlé, wist ze 1 ding zeker: met 1 product win je de oorlog niet. Monique ging direct op onderzoek uit en speurde door de schappen van haar klanten. Uiteindelijk koos ze voor spanbanden. Een ontzettend goede keuze bleek achteraf, er was namelijk een veel grotere markt voor. Het bedrijf groeide organisch. Inmiddels levert het bedrijf aan 26 landen, waaronder heel Europa. Vanuit hun kantoor in Vietnam leveren zij aan onder andere Australië, Nieuw-Zeeland, Japan en Maleisië.
The best of both worlds
“Wij verkopen producten die aan alle veiligheidsnormen voldoen. Dat bewijzen we door het behalen en behouden van certificaten. Tevens functioneren onze producten goed en bieden we een super goede service. Dat zegt natuurlijk iedereen maar wanneer een klant een klacht heeft, dan is er geen discussie. Ook hebben we 99,9% leveringsbetrouwbaarheid. Vooral Westerse georiënteerde landen vinden dat fijn”, aldus Monique.
Door de productie in Azië en hun Westerse werkwijze, biedt het bedrijf ‘the best of both worlds’. Monique: “We concurreren op prijs maar geven tevens ook de garantie dat die leveringszekerheid er is. We staan voor kwaliteit en onze klanten kunnen ons daar op aanspreken, dat is bij andere leveranciers vaak niet het geval. Wij bieden onze klanten comfort en minder hoofdpijn, een veilige haven. Ook hebben we vanaf begin af aan maatschappelijk verantwoord ondernemen omarmt.”
“We zijn aangesloten bij een stichting (www.amfori.org ), opgericht door Europese retailers. Met elkaar hebben we gedragscodes bepaald over onder andere hoe je omgaat met kinderarbeid en living wage. Wij voldoen aan al deze normen. Klanten die maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vinden waarderen dat enorm. Dat is echt ons unique selling point in een markt waar het voornamelijk om prijs draait.”
Impact en innovatie
Haar grote droom is dat bedrijven hun winst- en verliesrekening aanpassen. Zodat, wat er uiteindelijk onderaan de streep overblijft niet winst wordt genoemd maar juist impact- of innovatiebudget. Zo kan iedereen in het bedrijf met elkaar bepalen wat zij met het budget gaan doen. Die transitie wil zij bewerkstelligen.
“In ons bedrijf werken we al op deze wijze. Onze drijfveer is groeien in impact, in plaats van groeien in omzet. Groei hebben we weten te realiseren zonder hulp van buitenaf en daar ben ik trots op. Gezamenlijk bepalen we ons doel en waar we in gaan investeren. Schaffen we een nieuwe machine aan, investeren we in betere lonen of investeren we in communicatie om meer mensen aan te nemen?”
“Ons doel was om duurzame banen te creëren in Azië en de mensen daar een toekomst te bieden. Dat hebben we gerealiseerd door een vestiging in Vietnam te openen. Dan kunnen we als volgend doel wel stellen om de productie op te hogen maar dat voelt niet goed. We zijn daarom gaan brainstormen om een nieuw doel te formuleren. Ons doel op dit moment is om 300 banen te creëren, waarvan 70% voor vrouwen. Daar werken we keihard voor. We zitten nu op totaal 75 banen, dus we moeten nog flink groeien.”
Een mix van culturen
Monique is voortrekker op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook onderscheidt zij zich in arbeidsvoorwaarden. “Er zijn geen afspraken over vrije dagen, begin- en eindtijden. Iedereen mag dat zelf bepalen, dat doen we al jaren zo. Er zijn zelfs mensen die in het weekend naar kantoor komen, omdat dat beter uitkomt. Er is nog nooit iemand geweest die daar misbruik van heeft gemaakt.”
Ook de Vietnamese cultuur wordt omarmt door het bedrijf. “Vietnam is erg van de hiërarchie. Dat was in het begin lastig, omdat wij daar totaal niet van zijn. Gelukkig begrijpen we elkaars cultuur steeds beter en proberen we van beide culturen de positieve punten te pakken. Zo durven zij steeds meer inbreng te geven en nemen wij ook hun cultuur over. Toen corona bijvoorbeeld net uitbrak, vroeg de vestiging in Vietnam om, ter bescherming van al het personeel, ook in Nederland een altaar in te richten met onder andere wierrook. Dan doen wij dat ook.”
Innoveren in crisistijd
Monique en haar team realiseerden dat ze iets moesten doen in deze periode, om aan het einde van het jaar twee maanden omzet te compenseren. Monique: “Ik had ergens gelezen dat bedrijven die tijdens crisistijd innoveren, er het sterkste uitkomen. Daarom zijn we gaan brainstormen.”
Uit deze brainstorm kwam Jumbell. Op een start-up wijze is dit nieuwe product in de markt gezet. “Normaal gesproken perfectioneer je een product voordat je het op de markt brengt. Wij zijn het gewoon gaan doen, plaatsten het product op bol.com en na 2 dagen kwam de eerste order binnen. We hebben zo hard gejuicht en het gevierd met taart. Ondanks dat het maar 1 order was, gaf het zo veel energie. Op basis van de feedback van de eerste klanten hebben we het product inmiddels gefinetuned.”
Tip van Monique: “Probeer als team over de crisis heen te kijken en wacht niet tot de bui over is. Vind jezelf opnieuw uit. Wij hebben gekeken naar producten die we al hebben, zodat we geen grote investeringen hoefden te doen. Deze situatie bracht juist onze creativiteit naar boven. Zonder de crisis was dit product er niet geweest.”
Benieuwd naar Monique als mentor? Bekijk hier haar profiel.