Interview: de groeiformule van Heleen Dura – Van Oord (DQ&A)

Toen Heleen samen met bevriende collega’s DQ&A startte was de dotcom-bubbel net gebarsten. Toch lukte het hen te floreren, terwijl andere mediabureaus strandden.  nlgroeit-oprichter Kees de Jong interviewt Heleen over de succesfactoren uit haar groeiformule: het durven nemen van risico’s, je verdiepen in de markt, standvastig zijn en jezelf blijven ontwikkelen.

De sprong wagen
‘Ondanks dat de dotcombubbel net was gebarsten, dachten wij in 2001: the internet is here to stay. Het sentiment rondom het internet was op dat moment heel negatief, dus iedereen verklaarde ons voor gek dat we met ons bedrijf doorgingen. Maar wij hadden de overtuiging dat het ging lukken. De eerste twee jaar waren daardoor wel heel ingewikkeld. Bijna al onze klanten gingen failliet als gevolg van diezelfde crisis. Je hebt niks aan al je kennis en expertise, als de facturen niet betaald worden. Toch hebben we doorgezet.’`

Focus op de niche
‘Toen we begonnen, hadden we een brede propositie. We vonden te veel dingen leuk! Maar daardoor begreep de markt eigenlijk niet echt wat wij aan het doen waren. Toen hebben we er bewust voor gekozen de niche op te zoeken: online campagne management. Dat was niet het meest sexy stuk van de business, maar daardoor hielden maar weinig bedrijven zich ermee bezig. Toen zijn we daar vol op ingestapt. Die focus is heel belangrijk gebleken. In onze wereld zijn zo veel leuke dingen: kennismakingen, samenwerkingen, partnerships, elke dag is het feest. Maar we hebben geleerd om bij de kern te blijven.’

Standvastig blijven (ook in moeilijke tijden)
‘Na de moeilijke beginjaren volgde een periode van explosieve groei. Dat was een fantastische ervaring. We waren jong en onbezonnen, onze klanten liepen met ons weg, we hadden onwijs veel energie… Het was één groot avontuur. Niets stond ons meer in de weg om te gaan nationaliseren. Tot in 2008 de crisis uitbrak. Wij zitten nou eenmaal in een conjunctuurgevoelige branche, dus we hebben toen een heleboel mensen moeten laten gaan. Dat was heel zwaar. Toen zijn we goed gaan nadenken, waar gaat de markt naartoe? Uiteindelijk hebben we ons snel genoeg kunnen herpositioneren, en zo relatief snel nieuwe klanten kunnen realiseren. Die periode was niet leuk, maar heeft ons bedrijf wel gevormd tot wat het nu is.’ 

Blijf jezelf ontwikkelen
‘Het eeuwige probleem van ondernemers is dat ze natuurlijk nooit tijd hebben. Maar ik heb wel gemerkt, als je met iemand praat die geen enkel belang bij jou heeft, geeft dat ontzettend veel inzichten. Dat heeft me dingen doen realiseren, die ik zelf nooit door had gehad. Verder heb ik ook internationaal een aantal courses gevolgd, ook om geïnspireerd te raken en te blijven.’ 

Groeitip
‘Mensen worden vaak gedreven door angsten. Probeer daar afscheid van te nemen, en ga het avontuur aan. Valideer je thuismarkt, en als die klopt, dan als de bliksem naar een ander land om positie in te nemen.’

Wil je het hele interview met Heleen Dura – Van Oord zien? Bekijk deze dan hier