De groeitips van A Little Lovely Company
Ontwerpster Judith de Ruijter startte met Nikki Hately in 2013 hun gezamenlijke avontuur: A Little Lovely Company. Met oog voor design maken ze persoonlijke decoraties. Het bedrijf is in slechts twee jaar tijd uitgegroeid van twee naar meer dan 65 werknemers. “We zijn snel gegroeid en dat betekent dat we haast dagelijks het wiel aan het uitvinden zijn,” vertellen zij.
“Linksom of rechtsom, we lossen dit op”
Er komen heel vaak onverwachte dingen op ons pad en we moeten vaak op hoog tempo schakelen. Niet alles kun je direct weten dan wel oplossen. Dat is onmogelijk. Onze insteek is altijd: kalm, even denken, rustig aan. Het komt goed, we gaan ermee aan de slag op de meest positieve manier. Linksom of rechtsom, we lossen dit op. Dit spreken we uit naar onszelf, naar onze klanten en naar ons personeel.
“Open kaart spelen”
Wij groeien op eigen geld, wat erin komt wordt geïnvesteerd. Dat is wel een uitdaging! Een paar maanden geleden groeiden we zo hard dat er te weinig financiële armslag was om de vraag aan te kunnen. Dat hebben we in goed en open overleg met onze producent in China aangepakt. Open kaart spelen, goede afspraken maken en die ook nakomen.
“Op basis van vertrouwen flexibel inkopen”
Met onze vaste producenten hebben we nu fijne afspraken waarin we op basis van vertrouwen heel flexibel kunnen inkopen. Dit is redelijk uniek voor zaken doen met China! Geen blabla of grote praatjes of beloftes van onze kant. Ze weten dat we hard groeien en doen waar we voor staan (betalen) maar ook eerlijk zijn als het even lastig is. We komen altijd onze afspraken na en dat is goud waard.
“Kou moet zo snel mogelijk uit de lucht”
Zo zijn er al veel situaties geweest waar men onze openheid erg kon waarderen. Het levert prettige, open relaties op het professionele vlak. Met collega’s onderling is het niet anders. We hebben het al druk genoeg. Kou moet zo snel mogelijk uit de lucht anders kost het te veel energie. Ook met ons personeel gaan we direct om tafel als er dingen spelen. Niet altijd makkelijk maar zo gaat er geen energie verloren.
“Zoek mensen die bij je passen”
Zoek collega’s/personeel wat heel goed bij je past. Mensen met dezelfde insteek, die er hetzelfde instaan. Kijk zeker niet alleen naar kennis en ervaring maar vooral ook naar mentaliteit. In ons geval: kop ervoor, schouders eronder, positief, oplossingsgericht en proactief!
“Durf op je gevoel te varen”
Wellicht een “vrouwen-dingetje” maar voor ons klopt het. Lijkt iets een super deal, maar ergens voelt het niet ok? Of iets wil maar niet lukken, niet goed opstarten, het blijft stroef lopen. Dan moet het niet zo zijn. Dat bleek in alle gevallen bij ons te kloppen!
“Ken je doelgroep…en houd je hier aan!”
Er komt veel op je pad en voor je het weet verwatert je visie. Duiken er kansen op die wellicht gaan afleiden en vertroebelen. Je kracht is volgens ons altijd dat je zelf heel goed weet wie je doelgroep is. Op wie richt je je en voor wie maak/doe je iets? Alles moet hieraan kloppen. Houd dat altijd voor ogen.
Auteur: Herlinda Blokker, Contentstrateeg nlgroeit