Bepaal jij jouw strategie op basis van gevoel of data?
Ook uit onderzoek van Ledstores Europe, blijkt dat bijna driekwart van de Nederlandse ondernemers zich bij belangrijke beslissingen voornamelijk laat leiden door hun ‘ondernemersinstinct’. Naast het onderbuikgevoel, baseert bijna een op de drie ondervraagden hun uiteindelijke besluit voornamelijk op data.
Vooral ondernemers in de financiële sector (89 procent), horeca (88 procent) en industrie (85 procent) luisteren naar hun onderbuikgevoel. Ondernemers in de communicatiesector (43 procent) doen dit het minst. “De meeste ondernemers hebben van nature een sterk ontwikkeld ‘ondernemersinstinct”, zegt Kemal Tas, oprichter en eigenaar van Ledstores Europe. “Dit heeft ze waarschijnlijk ook gebracht waar ze nu zijn. Het is dan ook logisch dat ze hierop terugvallen wanneer ze worden geconfronteerd met lastige keuzes voor de toekomst van hun onderneming. Persoonlijk ben ik meer van de ruwe data en laat ik me bij beslissingen graag leiden door de cijfertjes.”
Ook Kees de Jong, lid van het bestuur van nlgroeit, sluit zich daarbij aan. “Ondanks dat het onderbuikgevoel voor ondernemers van grote waarde is, is het belangrijk om structureel inzicht te krijgen in je prestaties. Zeker wanneer je bedrijf snel groeit en continue veranderingen doormaakt. Data is een cruciale voorwaarde om snel te kunnen bijsturen en uiteindelijk succesvol te blijven.”
Lees het hele artikel hier