Wat is de beste strategie om in het buitenland te groeien?

Minder kapitaalintensieve entry
Leer van de ervaringen en kennis van Rob van Nes International Business Development Academy en Daniel de Lange van Easywalker over de do’s en don’ts bij internationaal ondernemen. Rob van Nes: “Bedrijven die gaan internationaliseren komen vaak met praktische vragen bijvoorbeeld over het openen van een bankrekening. Al pratende kom je dan tot de kern van het probleem.” Easywalker maakt hippe kinderwagens en is op dit moment in meer dan 40 landen actief. Daniel de Lange: “In de kinderwagen wereld is het absoluut noodzakelijk om te internationaliseren. Anders kun je geen merk, geen substantie opbouwen. Dan ga je eerst met een distributiestructuur werken; met exclusieve distributeurs in verschillende landen. Die nemen ook voorraad af waardoor je een minder kapitaalintensieve entry hebt in die landen.”

Grens overgaan is complex
Han de Groot: “Drie jaar na de oprichting zijn we begonnen met onze internationale expansie. De eerste 36 maanden hebben we gebruikt om onze business case en onszelf als team te bewijzen en 1.2M (winstgevende) omzet geboekt. Gelijktijdig hebben we onze product-markt combinatie(s) en bijhorende (online) operatie klaar gemaakt voor internationale groei. Veel ondernemers onderschatten dit proces. De grens over gaan is uiterst complex. De juiste mensen aannemen, een organisatie bouwen die past bij de cultuur van een land, sales die afgestemd is op de lokale markt en concurrentie, etc.” Lees de tips van groeiambassadeur en mentor Han de Groot voor internationale groei.

Masterclass Internationaliseren
Ben je je aan het oriënteren op het buitenland? Zowel voor het uitbesteden van productie als het veroveren van nieuwe markten? Hoe doe je dat? En welke landen zijn makkelijker of lastiger dan je denkt? Kijk de Groeimasters masterclass internationaliseren terug, met een samenvatting van de beste 7 tips.