Impact crisis
De omzet voor VanMoof groeide hard tijdens de corona crisis, maar de verliezen waren ook groter dan ooit. De wereldwijde supply chain stond namelijk onder druk, winkels moesten dicht en iedereen zat thuis. Ondertussen introduceerde VanMoof een nieuwe fiets en daardoor vloog de omzet omhoog. Taco heeft met zijn bedrijf altijd gefocust op het product. Als je product onderscheidend is van andere producten, kan je makkelijker internationaliseren. Je hebt niet de kennis van de lokale markt en relaties dus dan moet je ervoor zorgen dat je product beter is. Vanaf dag 1 had VanMoof de focus om naar het buitenland te gaan. Ze bouwden wereldwijd een following op en mensen benaderden VanMoof zelfs om te distribueren.

De crisis had een andere impact voor het bedrijf van Elske Doets;  zij kwamen in een precaire fase terecht. Maar ze zag ook nieuwe kansen, bijvoorbeeld in Scandinavië. “De grootste uitdaging is het team. Je zit in een soort file, je denkt dat je kan rijden, dan weer stoppen. Ik zit als leider aan het stuur maar zij moeten alles doen.”

De missie
Elske haar missie met Doets Reizen is herinneringen creëren. Ze probeert de missie op een speelse manier naar voren te laten komen bij haar team.

Taco fietste zelf een keer door New York en vroeg zich af waarom er zo weinig mensen fietsten? Zo ontstond het idee om de fiets daar net zo populair te maken als in Amsterdam. Ze combineerden de kennis van de Nederlandse stadsfietsen met moderne technologie. Gedurende elke meeting die Taco heeft met zijn team vertelt hij de missie; ‘Mijn doel is om de volgende miljard mensen op de fiets te krijgen?’’

People & Planet
Zakenvrouw van het jaar, die titel kreeg Elske Doets in 2017. Ze was toen bezig met het bedrijf groter te maken. Door de titel die ze kreeg, had ze door dat je als ondernemer ook maatschappelijk betrokken kan worden. Door de corona crisis is Doets Reizen aan het hervormen. “Dit is het tijdstip voor toerisme om zich vanuit die stilstand opnieuw uit te vinden.”

VanMoof was de eerste jaren vooral gefocust op het product zo goed mogelijk maken. Taco’s bedrijf heeft nu een geheel eigen supply chain ontwikkeld en ontworpen. De consument kan onder andere bij VanMoof zijn oude fiets inleveren die zo wordt gerecycled. De broer van Taco woont in Taiwan, om zo dicht bij op de productieproces aanwezig te zijn. Volgens hem is het belangrijk om er persoonlijk dicht op te zitten.

Familie in het bedrijf
Elske vindt een familiebedrijf mooi maar ook emotioneel. Je krijgt namelijk gelijk een zakelijke relatie want het gaat over geld. Ze heeft het bedrijf overgenomen van haar vader maar heeft die intentie niet voor haar eigen kinderen.

Taco wilde wel ondernemer worden, maar wilde niet het bedrijf van zijn vader overnemen. VanMoof wordt geen familiebedrijf, hij houdt dat liever gescheiden. Maar hij doet het wel samen met zijn broer. Taco en zijn broer verschillen veel maar ondanks de verschillen vullen ze elkaar goed aan.

Balans van belang
Elske heeft drie prioriteiten; haar bedrijf, gezin en gezondheid. “Ik kan niet leuk koken, tuinieren en gezellig aan de hightea met vriendinnen. Dat kan ik dus niet maar daardoor ben ik wel in balans.”

VanMoof is ingericht om hard te groeien. Maar hoe hebben zij balans gehouden met het hard groeien? Sinds een paar jaar zijn er pas investeerders bij gekomen. De eerste jaren hebben zij alles zelf gedaan en enorm veel risico’s genomen. VanMoof zit met zijn investeerders op één lijn namelijk dat ze beide willen groeien.

Ondernemingsreis en scherp blijven
Als je terug kijkt op jouw ondernemingsreis, waar kijk je met trots op terug? Die vraag werd gesteld aan Elske. Volgens haar is het belangrijk dat je blij wordt van ondernemen. Ondernemen, dat kunstje,  geeft Elske het meeste plezier.

En hoe houdt Taco zichzelf scherp? Hij luistert veel naar podcasts en boeken. Zijn favoriete podcast op dit moment is van New York Magazine genaamd Pivot. Het boek wat hij nu fantastisch vindt, heet The Hard Thing About Hard Things van Ben Horowitz. Een zwaar boek maar er staan veel ondernemerslessen in.

Doelen voor de toekomst
Voor Taco is het doel om balans te vinden tussen hard groeien en genoeg financiering aantrekken. Ze zitten nu in een fase waar ze hard aan het doorschalen zijn. “Dat is dus niet groei puur om door te groeien, maar groei omdat we voor het businessmodel hebben gekozen dat het beste werkt.”

Het andere bedrijf van Elske Doets, BuddyBold, heeft internationale ambities. Ze is ontzettend nieuwsgierig hoe het reizen na corona eruit gaat zien. De mobiliteit is stil gezet maar die komt terug.