De meeste rollen binnen een bedrijf zijn aardig duidelijk maar de ondernemer, tja, die doet zo’n beetje alles. En in al die drukte is er weinig tijd voor reflectie wat nu echt de belangrijkste rol is voor de ondernemer. Zorgen voor nieuwe klanten? Het creëren van een visie? Kernwaarden opstellen? Nee, die rol is leiden.

Het leiden van het bedrijf… en vooral de mensen in het bedrijf. Aha, zeg je, maar dat doet de ondernemer toch automatisch omdat-ie de baas is? Dat is gedeeltelijk waar. Maar dat iemand verkoper is, wil niet zeggen dat-ie ook verkoopt. Zo is het ook met leiden. Alleen zijn de resultaten (of het gebrek eraan) niet direct zichtbaar. Maar uiteraard op termijn wel. Het bedrijf groeit niet meer, er gaan regelmatig goede mensen weg en de ‘swung’ is uit het bedrijf.

Leiden en managen

Maar wat is dat dan, dat leiden? Allereerst is het belangrijk om het verschil te maken tussen leiden en managen. Managen heeft vooral betrekking op processen, dat wil zeggen de juiste producten, bij de juiste klanten, goed inkopen, weinig fouten, op tijd factureren, goed plannen etc. Managen heeft te maken met nu, deze week, deze maand. Met omzet en met winst. Leiden heeft betrekking op mensen. Welke rol spelen je mensen in de groei van je bedrijf, en hoe blijf je ze motiveren?

De rol van een leider

De belangrijkste taak van een leider is om voor iedereen duidelijk te maken waar het bedrijf voor staat, wat ‘precies de bedoeling van alles is’, waar het bedrijf naartoe gaat, hoe ieders rol daar belangrijk in is en hoe het bedrijf daar gaat komen. Het heeft te maken met de toekomst en het betrekken van iedereen. Dat mensen het snappen en gemotiveerd hun werk doen. Niet omdat het moet van de baas, maar omdat ze het zelf belangrijk vinden.

Leiderschap als gedisciplineerd proces

Leiden heeft dus alles te maken met de toekomst, groei, energie en inspiratie. En dat is niet iets wat je er ‘random’ bij doet, zoals dat half vergeten updatemailtje op vrijdagmiddag. Goed leiderschap is een gedisciplineerd proces waarin missies, visie, kernwaarden, informatie, verhalen en dromen op een slimme en systematische wijze worden gedeeld. Zodat iedereen zich ook met het hart verbonden voelt aan het bedrijf en de doelen.

Meer weten over jouw groeikansen?

Meer weten over jouw groeikansen?

Deze test brengt in kaart waar jij op dit moment staat in je groeiproces. Bovendien kun je jezelf vergelijken met andere groei-ondernemers, een mooie benchmark dus! Na het voltooien van de test ontvang je een onafhankelijk rapport van 30 pagina’s, met inzichting en learnings over jouw persoonlijke groeiproces. De test is ontwikkeld in samenwerking met de Denktank van nlgroeit en met diverse experts en partners van nlgroeit.