Bevlogen leiderschap is de sleutel tot succes
Nederland mist ambitie
“Bevlogenheid zie ik als een vorm van ambitie. Er is weinig mis in Nederland, maar ik mis soms een beetje het heilige vuur. In China en Amerika heerst een heel ander soort vibe, een heel ander soort gretigheid. Daar willen mensen wat maken van hun leven, iedereen werkt hard en wil niks missen. In Nederland kunnen we nog wel wat leren van deze ambitie.”
Bevlogen leiders van Nederland
Hoewel de portionering groter mag, is er wel degelijk bevlogenheid te vinden in het Nederlandse ondernemerslandschap. “Ik zie het bij ondernemers van groeibedrijven zoals Jitse Groen van Thuisbezorgd.nl. Die weet welk spel hij speelt en dat hij altijd wil winnen. Hij creëert flow en energie en ziet uitdagingen als kansen. Ook Pieter Zwart is een perfect voorbeeld van bevlogen leiderschap. Hij deelt zijn ambitieuze doelen zelfs direct met zijn klanten, maakt hen onderdeel van zijn strategie.”
Richting, flow en tempo
Werk niet laten voelen als werk, daar ben je als leider verantwoordelijk voor. Als leider moet je in ieder geval drie dingen doen: richting bepalen, flow creëren en tempo maken. Tempo verwijst naar doelen stellen, maar ook de frequentie, snelheid en duur van vergaderingen. Als je daar twintig procent meer snelheid in brengt, levert dat meer drive en vaak ook meer output op,” stelt hij. “Flow is de energie die vrijkomt als je zorgt dat processen soepel verlopen. Je kunt dat op een positieve manier forceren door te focussen op positiviteit. Bijvoorbeeld door de manier van feedback geven, mensen constant in hun kracht te zetten en de positieve ontwikkelingen te benadrukken. Maar alles begint bij het geven van richting door het stellen van een inspirerend hoger bedrijfsdoel voor de lange termijn en daarbij horende behapbaardere kwartaaldoelen voor de korte termijn.”
Visualiseer je succes
“Een handige truc voor het creëren van succes is visualiseren. Ik weet niet hoe het werkt, maar wel dát het werkt. Als leider is het jouw verantwoordelijkheid om het grotere doel, ofwel purpose van het bedrijf duidelijk te maken. Kun jij goed uitleggen, of beter nog – visualiseren – welke impact jouw bedrijf gaat maken, waarom dat goed is voor de wereld en welke belangrijke rol er voor jouw medewerkers is weggelegd in die reis, dan geef je hen een ijzersterke motivatie om elke dag vrolijk hun bed uit te komen. Werk lijkt dan minder op werk. Het mooie is; dat kan voor elk product! Of je nu een bank, krant of hoveniersbedrijf runt.”
Maak het klein
“Denk groot, maar maak het klein. Een hoger doel is de basis voor bevlogenheid. Wat betekent dat komend kwartaal voor je medewerkers? Zij krijgen pas energie als ze weten wat er concreet van hen wordt verwacht en als behaalde doelen worden gevierd. Mijn goeroe, Verne Harnish, zei het al eerder: het is helemaal niet zo boeiend om naar voetballende mensen te kijken. Maar voeg er een eerste en tweede helft plus twee doeltjes en een scheidsrechter aan toe en het publiek is bevlogen.”
Een paar ton extra omzet
“Stel continu tussendoelen en blijf die heel duidelijk communiceren. Bijvoorbeeld door er een thema aan te koppelen. Wil je de wereld verbeteren en is het daarom nodig om te internationaliseren? Dan benaderen we komen drie weken 200 potentiële klanten in het buitenland. Toen ik in Amerika werkte, ontdekten we een lijst van 1000 klanten die al acht jaar niet meer benaderd waren. Elk teamlid kreeg 50 telefoonnummers, een deadline en een beloning in het vooruitzicht. Dat resulteerde in twee weken tijd in een paar ton extra omzet. Daar krijg je toch een kick van?”
Benieuwd naar het volledige interview? Deze is hier te lezen op de website van Alles over Bevlogenheid.