Kun je iets kunnen vertellen over je bedrijf en je groeiambities?
Wat motiveerde je om deel te nemen aan het Groeicollege?
Hoe heeft het Groeicollege jou geholpen bij het ontwikkelen van je groeiplan?
Kun je een voorbeeld geven van een specifiek aspect van het programma dat je bijzonder waardevol vond voor jouw bedrijf?
Welke impact heeft het Groeicollege gehad op de groei van je bedrijf sinds je deelname?
Wat ik heel interessant vond was dat je je bewust wordt van je groei en het echt op papier gaat zetten en visualiseren.
Ik ben altijd van mening dat als je duidelijk voor ogen hebt waar je naartoe wilt groeien, dat het een goede focus geeft en bijna alleen al dat zorgt ervoor dat je groeit. Toen ik in oktober begon met het groeiplan moesten we snel onze groeiambities neerzetten. Ik was hier al samen met ons team mee bezig. Hoe gaan we dat realiseren?
Natuurlijk zijn we niet van 65 naar 80 gegroeid in twee maanden tijd alleen door het Groeicollege, maar ik ben er wel van overtuigd dat als je allemaal de neuzen dezelfde kant op hebt en je hebt het heel duidelijk opgeschreven en op het prikbord opgehangen, dat dat alleen al effect heeft.
Daarnaast vond ik het ook leuk dat je je team veel meer moet betrekken. Ik heb een aantal groeisessies bij ons in het bedrijf gepland, de eerste al gehad waarbij we samen mijn groeiplan hebben doorgenomen. En nu is het idee dat we elke vier weken een ander onderdeel oppakken, eigenlijk zoals het Groeicollege ook is opgebouwd. Dus dat we kijken naar sales of naar marketing en dergelijke. En dan aan de desbetreffende collega’s vragen: ben je het hiermee eens? Wat is het potentieel? En wat heb je nodig om dat te bereiken? Dus dat vind ik echt een heel concrete output van dit programma.
Zou je het Groeicollege aanbevelen aan andere ondernemers?
Ik zou het zeker aanbevelen, want het geeft een fijne focus in een compact tijdsbestek. Ik had ook een hele gevarieerde groep ondernemers die twee weken bij elkaar kwam. Dus daar valt of staat het ook wel voor mij mee dat je een groep hebt waar je mee kunt sparren. Ik zou iedereen adviseren om ook echt live bij elkaar te komen, want dat deed niet iedereen. Maar ik denk dat het heel waardevol is. En de betrokkenheid van de groep was ook heel interessant, omdat we elkaars opdrachten moesten lezen, wat best veel werk is als je met z’n vijven bent. En je moest je eigen plan maken en opdrachten maken, en dan nog die van de andere vier lezen. Dat hebben we allemaal heel consequent gedaan. Dus dat maakte echt wel dat iedereen elkaar echt op inhoud kon adviseren en kritisch kon bevragen.
En ik heb wel gezegd dat het programma werkt, maar alleen als je echt een aantal maanden de tijd neemt om hierop te focussen. Het is vrij intensief. En je moet ook wel bereid zijn om kennis en data te delen. Het is heel belangrijk als je dit doet, dat je van tevoren realiseert dat je ook bedrijfsinformatie met elkaar deelt. Wat is je omzet, wat zijn je KPI’s, waar wil je naartoe? We hebben dat allemaal met elkaar gedeeld en dat is best gevoelige informatie. Maar goed, dat vertrouwen was er. En dat maakt het extra interessant. Anders heb je het idee van een ander bedrijf, “Ik wil 20% groeien.” Gaat het over 2 euro, of gaat het over 2 miljoen? Waar heb je het dan over? Dus dat was ook heel fijn, dat die vertrouwensband er was om de informatie met elkaar te delen.
Een van de deelnemers in mijn groep kwam erachter, door de gesprekken en opdrachten, dat ze helemaal niet meer zo zeker was van haar ambities. Of ze nou wel op de juiste weg was. En toen heeft ze dat ook met ons gedeeld. En uiteindelijk is het resultaat dat ze weer veel steviger het vervolgtraject ingaat. Dus dat vond ik ook heel mooi om te zien dat als je je kwetsbaar opstelt, dat je er dan heel veel voor terug krijgt.