Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Desmond Boateng en ik ben 31 jaar oud. Ik ben geboren en getogen in Amsterdam en de eigenaar van DGTLbase, een online marketingbureau gevestigd in Amsterdam. We richten ons op SEO, online adverteren en analytics.
Bij DGTLbase hechten we veel waarde aan gezamenlijke groei. Dit betekent natuurlijk dat we online werken aan het genereren van meer omzet voor onze klanten of het vergroten van hun online zichtbaarheid. Intern houdt dit in dat we samen nadenken over hoe we onze expertise kunnen uitbreiden en hoe je als persoon verder kan groeien.
Wat ook belangrijk is, is dat wanneer je bij ons op kantoor komt, we willen dat je dezelfde persoon bent als thuis. Binnen DGTLbase streven we ernaar een groeinest van talent te zijn waar iedereen zichzelf kan zijn. En dat vind ik ontzettend belangrijk.
Kun je ons meer vertellen over je achtergrond in het ondernemerschap?
Ik denk dat het allemaal begon op een jonge leeftijd, rond mijn 14e of 15e, toen ik merkte dat bepaalde producten op de middelbare school altijd populair of ‘hot’ waren. Ik besloot deze producten in te kopen en ze vervolgens voor een hogere prijs te verkopen. Ik vond het altijd leuk om te handelen, te onderhandelen en samen te werken met partners om producten in te kopen en te groeien.
Dit bleef eigenlijk zo gedurende mijn hele leven, tot ik 18 werd. Op dat moment ben ik officieel begonnen met een webshop.
Tijdens mijn studie, onder de naam “Tabletstudent”, begon ik samen met mijn huidige compagnon en een goede vriend een webshop voor iPad-hoezen. In die tijd was de iPad net nieuw, dus dacht ik, waarom ook niet? We lanceerden onze eigen website en het begon te lopen. We hebben dit gedaan vanaf ongeveer 2011 tot en met 2014.
We vonden een leverancier uit China en investeerden al ons spaargeld om voorraad in te kopen. Binnen enkele weken was alles uitverkocht. Ons spaargeld was niet zo heel veel natuurlijk, maar voor die tijd was het alles wat we hadden. Op een gegeven moment kregen we concurrentie van grote spelers zoals Albert Heijn en de Action, dus besloten we ermee te stoppen.
Een belangrijke les die we hebben geleerd in die tijd was dat hoewel we investeerden in advertenties en SEO, we niet echt keken naar waar onze omzet precies vandaan kwam. We dachten dat zolang we meer omzet maakten dan we investeerden, het goed was. Maar we hadden geen goed inzicht in welke campagnes en kanalen echt werkten en welke niet.
Na mijn webshop-ervaring begon ik tijdens mijn studie ook nog een ander concept: coupontrade.nl, een platform voor tweedehands hotelbonnen. Dit kwam voort uit mijn eigen frustratie nadat ik een vakantie had gekocht via een veilingsite waar ik uiteindelijk geen gebruik van kon maken. Dit platform liep redelijk goed omdat het een uniek concept was en we werden zelfs genoemd op bekende websites zoals Telegraaf.nl, Frankwatching en Dutch Cowboys. Echter, we merkten al snel dat mensen liever bij andere veilingplatforms hun aankopen deden. Dit was weer een leerzame ervaring en we besloten na een paar jaar te stoppen met het platform.
Toen ben ik gaan werken bij een bedrijf in de online marketing, waar ik echt nauw kon samenwerken met de eigenaren en kon meekijken in hun bedrijfsvoering. Daar zag ik hoe je eigenlijk een bedrijf opbouwt. Ik heb enorm veel van hen geleerd, vooral op het gebied van marketing. Het bedrijf groeide uit tot iets moois en op een gegeven moment besloot ik om de corporate wereld in te gaan, om nog meer ervaring op te doen.
In die periode was ik niet fulltime bezig met ondernemen, maar naast mijn corporate baan werkte ik nog steeds als freelancer. Tijdens dat werk heb ik geleerd hoe je een bedrijf internationaal kunt laten groeien naar het volgende niveau. In 2019 besloot ik om fulltime voor mezelf te gaan werken als freelancer. Ik begon met het versturen van veel voorstellen en offertes, maar vaak kreeg ik geen reactie, ook al was er interesse getoond. Dus begon ik na te denken over hoe ik het beter kon aanpakken. Uiteindelijk begonnen de eerste klanten binnen te komen, wat echt geweldig was. Ik heb dit gedaan tot 2021.
En vanaf januari 2021 met DGTLbase begonnen.
Wat was voor jou het meest waardevolle inzicht dat je hebt opgedaan tijdens je ondernemersreis?
Dus mijn meest waardevolle inzicht verschilt per bedrijf. Bij mijn eerste bedrijf was mijn learning om naar de data te kijken. Kijk naar je profit en return on ad spend, maak gebruik van Google Analytics, Google Tag Manager, en alle andere tools die inzicht kunnen geven in wat je online wel en niet goed doet. Dat was echt een grote leerervaring voor mij.
Bij mijn tweede bedrijf, de hotelbonnen, begonnen we gewoon. We dachten dat het een uniek idee was, maar we wisten niet of mensen erop zaten te wachten. Vanuit de verkopers wel, maar vanuit de kopers niet. Dus het belangrijkste inzicht hier was om te onderzoeken of er daadwerkelijk vraag was naar ongebruikte hotelbonnen. We moesten kijken of er wel een markt was voor onze dienst.
En tegelijkertijd met DGTLbase zijn we ook gestart met twee andere bedrijven. Het runnen van één bedrijf is al uitdagend, maar wij begonnen met drie bedrijven tegelijkertijd. Wat er gebeurt, is dat je natuurlijk met alle drie de bedrijven groeit. Elk bedrijf heeft zijn eigen groeipijnen. Hierdoor raak je in een bepaalde sleur waarbij je constant brandjes aan het blussen bent en het nooit goed genoeg lijkt te gaan. Als het bijvoorbeeld met twee bedrijven goed gaat, maar met één minder, richt je je automatisch op wat niet goed gaat. Ik heb gemerkt dat het bezig zijn met zoveel verschillende dingen niet gezond is. Het heeft effect op het team, op jezelf en op de groei van de bedrijven.
Op een gegeven moment, in augustus 2022, hebben we onze maandomzet verloren in één maand. Dit kwam door een misser bij een van de bedrijven. Toen beseften we dat we ons moesten focussen. We moesten een stapje terug doen, wat helaas betekende dat we afscheid moesten nemen van een aantal teamleden waarmee we een goede relatie hadden. Dat was een pijnlijk moment.
Je moet eerst één ding goed doen voordat je meerdere dingen tegelijkertijd goed kunt doen. Het runnen van één bedrijf is al uitdagend genoeg, laat staan drie tegelijkertijd.
Mijn advies zou dan ook zijn: focus. Richt je eerst op één ding en ga dan verder met de rest. Natuurlijk, als ondernemer wil je zoveel mogelijk bereiken en heb je veel ideeën. Maar ik heb het op de harde manier moeten leren, ondanks dat ik al advies kreeg om het rustiger aan te doen. Soms moet je het zelf ervaren voordat je het echt begrijpt. Maar het is een waardevolle les, en dat is wat ik anderen zou willen meegeven.
Welk specifiek moment of project beschouw je als jouw grootste uitdaging, en hoe heb je die uitdaging overwonnen?Â
Ja, wat ik net aangaf, dat was echt een project waarbij we binnen 24 uur zowat onze hele maandomzet verloren. Dat was echt de grootste uitdaging. Na dat incident moesten we kritisch kijken naar onze drie bedrijven: waar kwam het geld vandaan en waar ging het naartoe?
We hebben toen helaas afscheid moeten nemen van enkele teamleden, wat voor mij persoonlijk een van de moeilijkste momenten was. Je hebt samen dromen en doelen, en het is pijnlijk om mensen die je graag mag te moeten laten gaan.
Dat incident heeft ons gedwongen om kritischer naar onze bedrijfsvoering te kijken. We besloten ons te specialiseren in search marketing, omdat we daar echt goed in waren: SEO, digital advertising en analytics. We hebben alle andere projecten afgebouwd en zijn ons gaan richten op wat we goed kunnen en hoe we dat kunnen uitbreiden.
Welke adviezen heb jij voor ondernemers die willen groeien?
Een belangrijke les die we hebben geleerd, is om niet overal ‘ja’ op te zeggen. We probeerden eerst alles aan te pakken, maar dat werkte niet altijd in ons voordeel. Soms moesten we nee zeggen tegen klanten of opdrachten die niet bij ons pasten, zelfs als we dachten dat we het wel konden. We leerden ons te concentreren op een kleiner gebied en daar echt goed in te worden.
Verder is het ook belangrijk om je successen te vieren. Dat heb ik in het verleden te weinig gedaan. Altijd maar doorgaan naar het volgende doel, zonder stil te staan bij wat we al hebben bereikt. Het is essentieel om af en toe terug te kijken en te vieren wat je hebt bereikt, vooral omdat alles zo snel gaat en zo dynamisch is.
Meedoen aan Groei Gesprekken?
Heb jij ook een inspirerend ondernemersverhaal om te delen? Wij komen graag langs bij jou op kantoor om jouw verhaal vast te leggen. Voor meer informatie hierover kun je mailen naar info@nlgroeit.nl