Hoe Het Ambitiehuis haar eigen ambities waarmaakte

Een groeiend bedrijf gaat gepaard met uitdagingen, leermomenten en strategische keuzes. Voor Jeroen Haanstra, mede-oprichter van Het Ambitiehuis, bood Het Groeicollege niet alleen nieuwe inzichten, maar ook concrete handvatten om zijn bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Ontdek hoe Het Ambitiehuis een grote groei meemaakte door te richten op hun eigen krachten, het definiëren van een ideale klant en het investeren in ondersteuning.

Zou je wat meer kunnen vertellen over je onderneming en welke groeiambitie je hebt?

Bij Het Ambitiehuis richten we ons voornamelijk op het ondersteunen van individuen, teams en bedrijven bij hun ontwikkeling, met een speciale focus op het MKB. Vaak zie je in het MKB dat het bedrijf zich richt op de inhoud, zoals in de techniek, zorg of administratie. Maar in een markt met schaarste aan mensen kom je niet meer weg met alleen inhoud.

Daarom leren we bedrijven aandacht te geven aan zowel het inhoudelijke werk als de mensen. Dit begint met het definiëren van de waarden van het bedrijf en deze in gedrag om te zetten. We begeleiden leidinggevenden en medewerkers om dit gedrag te implementeren in hun dagelijkse werkzaamheden, vaak gedurende een halfjaar tot een jaar. Zo creëren we een sterke cultuur waarin medewerkers zich gewaardeerd en gezien voelen en zich verbonden voelen met het bedrijf.

Je kunt ook merken dat mensen die niet bij jouw bedrijf passen, vanzelf vertrekken, en dat is eigenlijk niet erg. Mensen die wel bij jouw bedrijf passen of die nog niet bij jouw bedrijf werken, maar jouw visie waarderen en denken “daar wil ik bij horen”, die komen juist naar jou toe.

Dan ga je veel meer vanuit kracht denken in plaats van te hopen dat mensen niet weggaan en te worstelen met het vinden van geschikte mensen. Als je jouw visie goed uitdraagt en laat leven in alles wat je doet, dan trek je vanzelf de mensen aan die jij graag wilt hebben.

Wat motiveerde je om deel te nemen aan het Groeicollege?

Het Ambitiehuis helpt zowel bedrijven als individuen bij hun ontwikkeling. Dus het zou natuurlijk gek zijn als we dat zelf niet doen.

Jaarlijks bespreken we, mijn twee compagnons en ikzelf, hoe we zowel ons bedrijf als onszelf kunnen verbeteren. Eerst zocht ik naar verschillende cursussen om mezelf te ontwikkelen dit jaar, maar ik kwam niks tegen wat er echt uitsprong.

Een lid van onze raad van advies wees me op het groeiprogramma van jullie. Dat sprak me aan omdat het aansloot bij de uitdagingen waar we als bedrijf voor stonden.

Een thema dat me aansprak, was het idee om te focussen op waar je goed in bent en andere taken uit te besteden.

Wij hebben met z’n drieën Het Ambitiehuis opgericht en deden echt alles, van sales tot marketing tot het geven van trainingen. Hoewel we groeiden, bracht de coronacrisis uitdagingen met zich mee. Het werd duidelijk dat we tegen onze grenzen aanliepen en moesten leren ons te concentreren op onze sterke punten en taken uit te besteden. Toen ik zag dat er een thema was over focus binnen het Groeicollege, realiseerde ik me dat we daar werk van moesten maken.

Hoe heeft het Groeicollege jouw geholpen bij het ontwikkelen van je groeiplan?

Eén van de kernwaarden van Het Ambitiehuis is praktisch zijn. Met praktisch bedoelen we dat je nooit uit een training bij ons vertrekt zonder te weten wat je daarna praktisch kunt toepassen. Als het niet praktisch is, wat ga je er dan mee doen? Dan heb je alleen maar een theoretisch kader.

Die praktische insteek sprak mij ook aan bij het Groeicollege. Je kreeg een werkboek waarin stond wat je moest doen. Dus je hoefde niet te denken: ‘leuk al die theorieën die ze me vertellen, maar hoe pas ik dat toe?’

Na de theoretische onderbouwing werd je meteen uitgedaagd om het in de praktijk toe te passen. En daar kon je direct mee aan de slag. Dat vond ik echt effectief.

Misschien nog wel waardevoller was het feit dat je dat pad doorliep met gelijkgestemden. En dat je samen kon sparren, elkaar inspireren en van elkaar kon leren. Heerlijk om met mede-ondernemers te kunnen sparren, te horen waar zij tegenaan liepen en hoe zij dat aanpakten.

En ook de begeleiding van een coach die zelf ook ondernemer is. Niet zomaar een leraar die het waarschijnlijk ook wel goed kan vertellen, maar een ervaren ondernemer die al diezelfde uitdagingen heeft doorstaan en daarover kan vertellen en delen.

Kun je een voorbeeld geven van een specifiek aspect van het programma dat je bijzonder waardevol vond voor jouw bedrijf?

Ja dat is eigenlijk meer dan één aspect.

Ten eerste hebben we ingezien dat het gebrek aan focus ons groeipotentieel beperkte. Dus, hebben we besloten om onze inspanningen te concentreren door te bepalen waar we echt goed in zijn en wat we nodig hebben. Dit leidde tot het aannemen van iemand die gespecialiseerd is in het plannen en organiseren van onze activiteiten. Het gaf ons ook de vrijheid om ons te concentreren op de gebieden waar we echt in uitblinken en waar we energie uit halen.

We hebben ook een salesmedewerker ingeschakeld, maar we blijven ook zelf actief, omdat we merken dat we ons concept en product zo goed kennen dat we het ook goed kunnen verkopen. Bovendien vinden we het leuk om te doen.

Ten tweede hebben we ons gericht op het definiëren van onze ideale klant. Voorheen waren we geneigd om voor iedereen te werken, wat uiteindelijk resulteerde in een versnippering van onze trainingen en inspanning. We hebben een grondige analyse gemaakt van onze klantenportfolio en ontdekten dat we te veel tijd besteedden aan ‘categorie 3′ klanten, die eigenlijk weinig waarde toevoegden. En we hadden eigenlijk geen duidelijk beeld van de ideale klant.

We besloten vanaf dat moment uitsluitend te richten op categorie 1 klanten. Dat was behoorlijk spannend, want dit zijn projecten vanaf 30.000 euro. Normaal gesproken was onze hoogste klant misschien maximaal 10.000 euro, maar vaker nog 5.000 euro.

Maar waar vind je die klant die dit kan en wil betalen? Desondanks hebben we de stap genomen, en binnen 4 weken hadden we al 2 van die klanten binnengehaald. Nou, toen dansten we de polonaise met z’n drieën! En ik denk dat nu zo’n 60 a 70 procent van onze klanten de ideale klanten zijn. Dat heeft echt te maken met focus. Heel goed afbakenen wat je ideale klant is, en waar je die kan vinden.

Ik denk dat dit de twee belangrijkste lessen zijn die ik heb geleerd tijdens het Groeicollege die hebben bijgedragen aan ons succes. Kortom, door ons te richten op onze eigen kracht, het definiëren van onze ideale klant en het investeren in ondersteuning op het gebied van sales en organisatie, zijn we erin geslaagd om ons bedrijf naar een hoger niveau te tillen en meer succesvolle projecten aan te trekken.

Welke impact heeft het Groeicollege gehad op de groei van je bedrijf sinds je deelname?

Een van de lessen die me bijbleef, ging over de verschillende groeifases van een bedrijf, en elke fase brengt nieuwe groeipijnen met zich mee.

Het is belangrijk om te beseffen dat groeien en ontwikkelen bijna per definitie gepaard gaat met groeipijnen. Maar als je je daarvan bewust bent, wordt het makkelijker om ermee om te gaan en te accepteren dat het bij het succes hoort.

Wat ik merk, is dat tijdens mijn tijd bij nlgroeit, ik veel ondernemers ontmoet en spreek, en we hanteren allemaal datzelfde groeifasemodel. Vooral tijdens het Groeicollege, als je met andere gelijkgestemde ondernemers aan tafel zit, maakt het eigenlijk niet zoveel uit in welke branche je zit. Je ervaart universele ondernemersproblemen en kunt elkaar inspireren en van elkaar leren. Dat is echt tof om te zien.

Het traject wordt ook leuk door de interactie met elkaar. Je komt bij elkaar over de vloer en hebt veel contact. Ik vind het echt super.

Het belangrijkste voor ons was het bewust en planmatig werken aan ons bedrijf, in plaats van alleen maar in ons bedrijf te werken. Dat heeft echt voor een enorme versnelling gezorgd. We moesten daarvoor wel wat heilige huisjes doorbreken, ook bij mijzelf. Ik dacht bijvoorbeeld dat ik alles alleen moest doen.

Zijn er bepaalde inzichten of strategieën uit het programma die je direct hebt kunnen toepassen in je bedrijfsvoering?

We hebben nu elke zes weken een dag waarop we met z’n drieën aan ons bedrijf werken, en daar komt niks tussen. En twee keer per jaar hebben we een strategiedag waarop we twee dagen lang aan ons bedrijf werken.

Voorheen deden we dit al, maar nu hebben we het hele jaar door gepland. Tijdens de zeswekelijkse dagen werken we vaak meer tactisch, terwijl de strategiedagen echt gericht zijn op terugkijken en vooruitkijken. We zitten dan op een externe locatie, wat echt rust geeft in je hoofd. We kunnen ons volledig focussen op ons bedrijf, zonder dat er andere afspraken tussenkomen.

Het feit dat we op een externe locatie zitten, draagt bij aan de ervaring. We eten samen, praten na, maken een wandeling. Je bent echt even weg van de dagelijkse routine en hebt alle tijd om aan je bedrijf te werken. Er staat niks anders op de agenda, dus er is ook geen ruimte voor andere afspraken.

Het is een kwestie van prioriteit stellen. Als je geen tijd maakt om aan je bedrijf te werken, zeg je eigenlijk dat je niet wilt groeien.

Als je geen tijd maakt om aan je bedrijf te werken, zeg je eigenlijk dat je niet wilt groeien.

– Jeroen Haanstra, mede-oprichter Het Ambitiehuis

Per jaar werken we zo’n 10 tot 12 dagen echt aan ons bedrijf, wat neerkomt op één dag per maand. Als je daar geen tijd voor hebt, zou ik juist meer dagen gaan plannen. Anders loop je het risico dat je niet met de juiste dingen bezig bent en dat je op de lange termijn niet succesvol bent. Het is dus belangrijk om bewust stil te staan, te evalueren en te kalibreren, zowel op strategisch als tactisch niveau, zonder te veel verstrikt te raken in de operationele zaken.

Hoe zie je de toekomstige groei van je bedrijf na het volgen van het Groeicollege?

We zijn aan het groeien en willen ons werkgebied uitbreiden. Momenteel zijn we vooral actief in Noord- en Zuid-Holland, met een beetje activiteit in Brabant, maar we streven ernaar om overal waar mensen werken aanwezig te zijn. Hoewel er in Noord- en Zuid-Holland genoeg MKB-bedrijven zijn om gezond te blijven, willen we onze horizon verbreden.

We zijn nu zo’n 3,5 jaar bezig, en ons doel is om meer trainers aan ons te binden om de achterkant van onze organisatie verder te laten groeien.

Ons idee is dat elke klant uit categorie 1 twee of drie keer per jaar een accountmanager op bezoek krijgt, die kan helpen, uitleggen, sparren en ook een salesfunctie vervult. Er is nog veel groeipotentieel bij onze bestaande klanten, en de tijd die we nu investeren legt de basis voor verdere groei in de komende twee jaar.

Zou je het Groeicollege aanbevelen aan andere ondernemers?

Ik zou elke ondernemer gunnen om echt te investeren in de ontwikkeling en groei van zijn bedrijf. Maar alleen als je het serieus aanpakt en er volledig voor gaat. Als je er slechts halfslachtig in stapt, omdat je denkt dat het misschien wel leuk is, dan heeft het weinig zin, omdat het veel tijd kost.

Dat was voor mij van tevoren al duidelijk. Als je er eenmaal aan begint, neemt het ook tijd in beslag buiten de normale werktijden. Je bent er dan ook ’s avonds mee bezig. Daar moet je je bewust van zijn, want het heeft niet alleen invloed op jouw eigen waarde, maar ook op die van je teamgenoten. Als je er maar half bij bent, is het echt zonde van ieders tijd. Dus ik zou zeggen: ga er alleen voor als je bereid bent om er 100% voor te gaan en tijd vrij te maken.

Wat is je grootste valkuil geweest als ondernemer? En wat heb je daarvan geleerd?

De grootste fout die we maakten vóórdat we begonnen te groeien, dat we te veel gefocust waren op het binnenhalen van klanten. We kregen bijvoorbeeld wel 10 klanten binnen, maar dit waren meestal kleine klussen. We waren dan zo’n 3 à 4 maanden druk bezig met die projecten, terwijl we eigenlijk met z’n drieën niet genoeg capaciteit hadden. En pas nadat het werk af was, dachten we weer aan nieuwe klanten werven, maar dan duurde het weer zo’n 2 maanden voordat we weer nieuwe klanten hadden binnengehaald.

Dit veroorzaakte onzekerheid en een gevoel van instabiliteit, vooral als het ging om onze cashflow. Het dwong ons om constant op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Daarom hebben we als een van onze regels vastgesteld: ‘sales mag nooit stil komen te staan’.

Heb je nog advies voor ondernemers die willen groeien?

Ja, ik geloof echt in werken vanuit een plan, vanuit een strategie. En het is belangrijk om je daarbij te laten inspireren en ondersteunen. Het Groeicollege is een van die instrumenten die je daarbij kunt inzetten. Maar als je dat te veel vindt of te kostbaar in tijd, dan zou ik zeggen: verzamel mensen om je heen die je kunnen inspireren, stimuleren en adviseren.

Dat kan enorm veel opleveren. Het helpt je om uit je comfortzone te stappen en vanuit verschillende perspectieven naar dingen te kijken. Je hoeft het echt niet allemaal zelf te doen. Er zijn genoeg mensen die het leuk vinden om je te helpen en die waardevolle inzichten kunnen bieden.