Hoe Het Ambitiehuis haar eigen ambities waarmaakte
Zou je wat meer kunnen vertellen over je onderneming en welke groeiambitie je hebt?
Wat motiveerde je om deel te nemen aan het Groeicollege?
Hoe heeft het Groeicollege jouw geholpen bij het ontwikkelen van je groeiplan?
Eén van de kernwaarden van Het Ambitiehuis is praktisch zijn. Met praktisch bedoelen we dat je nooit uit een training bij ons vertrekt zonder te weten wat je daarna praktisch kunt toepassen. Als het niet praktisch is, wat ga je er dan mee doen? Dan heb je alleen maar een theoretisch kader.
Die praktische insteek sprak mij ook aan bij het Groeicollege. Je kreeg een werkboek waarin stond wat je moest doen. Dus je hoefde niet te denken: ‘leuk al die theorieën die ze me vertellen, maar hoe pas ik dat toe?’
Na de theoretische onderbouwing werd je meteen uitgedaagd om het in de praktijk toe te passen. En daar kon je direct mee aan de slag. Dat vond ik echt effectief.
Misschien nog wel waardevoller was het feit dat je dat pad doorliep met gelijkgestemden. En dat je samen kon sparren, elkaar inspireren en van elkaar kon leren. Heerlijk om met mede-ondernemers te kunnen sparren, te horen waar zij tegenaan liepen en hoe zij dat aanpakten.
En ook de begeleiding van een coach die zelf ook ondernemer is. Niet zomaar een leraar die het waarschijnlijk ook wel goed kan vertellen, maar een ervaren ondernemer die al diezelfde uitdagingen heeft doorstaan en daarover kan vertellen en delen.
Kun je een voorbeeld geven van een specifiek aspect van het programma dat je bijzonder waardevol vond voor jouw bedrijf?
Ja dat is eigenlijk meer dan één aspect.
Ten eerste hebben we ingezien dat het gebrek aan focus ons groeipotentieel beperkte. Dus, hebben we besloten om onze inspanningen te concentreren door te bepalen waar we echt goed in zijn en wat we nodig hebben. Dit leidde tot het aannemen van iemand die gespecialiseerd is in het plannen en organiseren van onze activiteiten. Het gaf ons ook de vrijheid om ons te concentreren op de gebieden waar we echt in uitblinken en waar we energie uit halen.
We hebben ook een salesmedewerker ingeschakeld, maar we blijven ook zelf actief, omdat we merken dat we ons concept en product zo goed kennen dat we het ook goed kunnen verkopen. Bovendien vinden we het leuk om te doen.
Ten tweede hebben we ons gericht op het definiëren van onze ideale klant. Voorheen waren we geneigd om voor iedereen te werken, wat uiteindelijk resulteerde in een versnippering van onze trainingen en inspanning. We hebben een grondige analyse gemaakt van onze klantenportfolio en ontdekten dat we te veel tijd besteedden aan ‘categorie 3′ klanten, die eigenlijk weinig waarde toevoegden. En we hadden eigenlijk geen duidelijk beeld van de ideale klant.
We besloten vanaf dat moment uitsluitend te richten op categorie 1 klanten. Dat was behoorlijk spannend, want dit zijn projecten vanaf 30.000 euro. Normaal gesproken was onze hoogste klant misschien maximaal 10.000 euro, maar vaker nog 5.000 euro.
Maar waar vind je die klant die dit kan en wil betalen? Desondanks hebben we de stap genomen, en binnen 4 weken hadden we al 2 van die klanten binnengehaald. Nou, toen dansten we de polonaise met z’n drieën! En ik denk dat nu zo’n 60 a 70 procent van onze klanten de ideale klanten zijn. Dat heeft echt te maken met focus. Heel goed afbakenen wat je ideale klant is, en waar je die kan vinden.
Ik denk dat dit de twee belangrijkste lessen zijn die ik heb geleerd tijdens het Groeicollege die hebben bijgedragen aan ons succes. Kortom, door ons te richten op onze eigen kracht, het definiëren van onze ideale klant en het investeren in ondersteuning op het gebied van sales en organisatie, zijn we erin geslaagd om ons bedrijf naar een hoger niveau te tillen en meer succesvolle projecten aan te trekken.
Welke impact heeft het Groeicollege gehad op de groei van je bedrijf sinds je deelname?
Een van de lessen die me bijbleef, ging over de verschillende groeifases van een bedrijf, en elke fase brengt nieuwe groeipijnen met zich mee.
Het is belangrijk om te beseffen dat groeien en ontwikkelen bijna per definitie gepaard gaat met groeipijnen. Maar als je je daarvan bewust bent, wordt het makkelijker om ermee om te gaan en te accepteren dat het bij het succes hoort.
Wat ik merk, is dat tijdens mijn tijd bij nlgroeit, ik veel ondernemers ontmoet en spreek, en we hanteren allemaal datzelfde groeifasemodel. Vooral tijdens het Groeicollege, als je met andere gelijkgestemde ondernemers aan tafel zit, maakt het eigenlijk niet zoveel uit in welke branche je zit. Je ervaart universele ondernemersproblemen en kunt elkaar inspireren en van elkaar leren. Dat is echt tof om te zien.
Het traject wordt ook leuk door de interactie met elkaar. Je komt bij elkaar over de vloer en hebt veel contact. Ik vind het echt super.
Het belangrijkste voor ons was het bewust en planmatig werken aan ons bedrijf, in plaats van alleen maar in ons bedrijf te werken. Dat heeft echt voor een enorme versnelling gezorgd. We moesten daarvoor wel wat heilige huisjes doorbreken, ook bij mijzelf. Ik dacht bijvoorbeeld dat ik alles alleen moest doen.
Zijn er bepaalde inzichten of strategieën uit het programma die je direct hebt kunnen toepassen in je bedrijfsvoering?
We hebben nu elke zes weken een dag waarop we met z’n drieën aan ons bedrijf werken, en daar komt niks tussen. En twee keer per jaar hebben we een strategiedag waarop we twee dagen lang aan ons bedrijf werken.
Voorheen deden we dit al, maar nu hebben we het hele jaar door gepland. Tijdens de zeswekelijkse dagen werken we vaak meer tactisch, terwijl de strategiedagen echt gericht zijn op terugkijken en vooruitkijken. We zitten dan op een externe locatie, wat echt rust geeft in je hoofd. We kunnen ons volledig focussen op ons bedrijf, zonder dat er andere afspraken tussenkomen.
Het feit dat we op een externe locatie zitten, draagt bij aan de ervaring. We eten samen, praten na, maken een wandeling. Je bent echt even weg van de dagelijkse routine en hebt alle tijd om aan je bedrijf te werken. Er staat niks anders op de agenda, dus er is ook geen ruimte voor andere afspraken.
Het is een kwestie van prioriteit stellen. Als je geen tijd maakt om aan je bedrijf te werken, zeg je eigenlijk dat je niet wilt groeien.
“Als je geen tijd maakt om aan je bedrijf te werken, zeg je eigenlijk dat je niet wilt groeien.”
– Jeroen Haanstra, mede-oprichter Het Ambitiehuis
Per jaar werken we zo’n 10 tot 12 dagen echt aan ons bedrijf, wat neerkomt op één dag per maand. Als je daar geen tijd voor hebt, zou ik juist meer dagen gaan plannen. Anders loop je het risico dat je niet met de juiste dingen bezig bent en dat je op de lange termijn niet succesvol bent. Het is dus belangrijk om bewust stil te staan, te evalueren en te kalibreren, zowel op strategisch als tactisch niveau, zonder te veel verstrikt te raken in de operationele zaken.
Hoe zie je de toekomstige groei van je bedrijf na het volgen van het Groeicollege?
Dat was voor mij van tevoren al duidelijk. Als je er eenmaal aan begint, neemt het ook tijd in beslag buiten de normale werktijden. Je bent er dan ook ’s avonds mee bezig. Daar moet je je bewust van zijn, want het heeft niet alleen invloed op jouw eigen waarde, maar ook op die van je teamgenoten. Als je er maar half bij bent, is het echt zonde van ieders tijd. Dus ik zou zeggen: ga er alleen voor als je bereid bent om er 100% voor te gaan en tijd vrij te maken.
De grootste fout die we maakten vóórdat we begonnen te groeien, dat we te veel gefocust waren op het binnenhalen van klanten. We kregen bijvoorbeeld wel 10 klanten binnen, maar dit waren meestal kleine klussen. We waren dan zo’n 3 à 4 maanden druk bezig met die projecten, terwijl we eigenlijk met z’n drieën niet genoeg capaciteit hadden. En pas nadat het werk af was, dachten we weer aan nieuwe klanten werven, maar dan duurde het weer zo’n 2 maanden voordat we weer nieuwe klanten hadden binnengehaald.
Dit veroorzaakte onzekerheid en een gevoel van instabiliteit, vooral als het ging om onze cashflow. Het dwong ons om constant op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Daarom hebben we als een van onze regels vastgesteld: ‘sales mag nooit stil komen te staan’.
Heb je nog advies voor ondernemers die willen groeien?
Ja, ik geloof echt in werken vanuit een plan, vanuit een strategie. En het is belangrijk om je daarbij te laten inspireren en ondersteunen. Het Groeicollege is een van die instrumenten die je daarbij kunt inzetten. Maar als je dat te veel vindt of te kostbaar in tijd, dan zou ik zeggen: verzamel mensen om je heen die je kunnen inspireren, stimuleren en adviseren.