Na de verkoop van zijn retailbedrijf Steppin’ Out in 2012 houdt Gerard zich het meest bezig als BusinessCoach en mentor voor ondernemers, die stappen voorwaarts in hun omzet – en winstontwikkeling willen maken en daarnaast ook nog met veel plezier als parttime docent Management & Organisatie aan TMO in Doorn.
Wie heb je nodig om je bedrijf succesvol te laten groeien?
Een aantal jaren geleden bezocht ik in Orlando USA een congres over ondernemerschap. Op de eerste ochtend stapt er een man op het podium en hij start zijn verhaal met: voor een succesvol bedrijf heb je drie mensen nodig:
De eerste die je nodig hebt is een Ondernemer.
Een gepassioneerd mens, die een idee voor een bedrijf heeft, dat beter is dan wat er tot nu toe bestaat. Hij weet zeker, dat er voor zijn idee plaats is in de markt. En dat hij daarvoor financiële risico’s moet nemen, vindt hij er gewoon bij horen. Met zijn enthousiasme weet hij klanten en toeleveranciers te winnen voor zijn ideeën en het is een echte doorzetter. Er zijn geen tegenslagen, er zijn slechts uitdagingen is zijn devies. Kortom: hij heeft iets nieuws bedacht en hij gaat er vol voor.
De tweede die je nodig hebt is een Creatief.
Je bedrijf, je product moet namelijk voortdurend in ontwikkeling zijn. Je klanten ontwikkelen zich in de loop van de tijd door en zij moeten telkens weer kunnen blijven ervaren, dat het product of de dienstverlening van je bedrijf met hen meegroeit. Belangrijk ook omdat bestaande klanten behouden in theorie veel gemakkelijker is, dan telkens op zoek moeten blijven gaan naar nieuwe klanten. Zo bouw je dan echt iets op.
En de belangrijke derde die je nodig hebt is een Manager.
Want wanneer het bedrijf helemaal op gang komt wordt de executie, het inrichten en onderhouden van processen, of het nou over klantenservice, over medewerkers of over financiële systemen gaat, steeds belangrijker. Je wil namelijk dat wat eenmaal bedacht is, in het vervolg op een steeds hoger niveau gaan doen. En daar is het brein van een manager voor nodig, want let op: De Ondernemer doet de goede dingen, maar de Manager doet de dingen goed. Echt een andere manier van denken.
De Ondernemer en de Manager hebben elkaar hard nodigÂ
Voldoende aanwezigheid van zowel de ondernemende en als de managende discipline zijn van levensbelang voor de stabiele doorontwikkeling van een bedrijf. Wanneer je een metafoor met voetbalclub FC Barcelona zou maken, dan is Lionel Messi de ondernemer die de doelpunten wil maken, en Gerard Piqué als middenachter de manager die zorgt dat de boel achterin goed dicht zit. Ze denken in het veld heel verschillend, maar ze weten dat ze elkaar heel hard nodig hebben, zoals Yin en Yang.
Dus je zou kunnen zeggen, dat een bedrijf vaak begint met het initiatief van een ondernemer en dat nadat zich een team van medewerkers begint te vormen, de rol van een manager steeds belangrijker begint te worden. De ondernemer is vaak wat ongeduldiger, houdt van nieuwe ontwikkelingen en wil achter klanten, omzet en nieuwe ideeën aan, terwijl de manager veel geduldiger en meer bedachtzaam is en er plezier in schept om ervoor te zorgen, dat de organisatie in het bedrijf goed loopt.
Een signaal dat de managende competentie niet goed is vertegenwoordigd
Soms is een ondernemer zo goed in het verkopen van zichzelf, zijn product of zijn dienst, dat hij er mee weg komt, dat zijn bedrijf op andere gebieden niet goed is georganiseerd. Met andere woorden wanneer de managende competentie ondervertegenwoordigd is. Afgezien van ontevredenheid bij klanten en medewerkers en soms overbodige herstelkosten die er gemaakt moeten worden, is dat terug te zien in de ontwikkeling van de omzet- en winstcijfers. Het bedrijf heeft niet een gestage groei ontwikkeling, maar door de jaren heen zijn er sterke uitslagen naar boven en beneden van omzet en winst. Voor het bedrijf niet fijn, maar ook voor de ondernemer zelf natuurlijk heel uitputtend!
Hoe pak je dat dan zelf aan als ondernemer?
Het begint met de bewustwording dat er voor de stabiele groei van het bedrijf een manager nodig is. Iemand die er plezier in schept om processen die nog niet goed lopen naar een hoger plan te tillen. En die daar ook veel beter in is dan de ondernemer. Het meest optimaal is een medewerker uit de eigen gelederen, die het in zich heeft om deze rol te gaan oppakken. Er is dan al veel zicht op hoe iemand denkt en functioneert, er is al draagvlak bij de andere medewerkers voor deze nieuwe functie. Ook is in de voorgaande tijd gebleken of de chemie tussen de ondernemer en zijn nieuwe manager goed is. Heel belangrijk natuurlijk.
Zo niet, dan moet er buiten het bedrijf gekeken worden. Bij de werving kan het dan bijvoorbeeld handig zijn om beiden een DISC test te doen (bv bij 123test.nl). Doorgaans zijn ondernemers namelijk meer Rood (meer recht op een doel af) terwijl managers in ieder geval voldoende Blauw (gestructureerd en planmatig denken) moeten hebben. En het is belangrijk om pas te beslissen wanneer er een heel goed gevoel is over iemand, dus neem er vooral de tijd voor. Maar als het eenmaal is gelukt, dan zal een ondernemer één ding zeker weten: in mijn bedrijf doen we het nooit meer zonder iemand die managen leuk vindt.