Bouw in vijf stappen een onderscheidend merk
Verdubbel je winstmarge
Booz Allen Hamilton deed onderzoek naar winstmarges onder Top 500 ondernemingen. Hieruit blijkt dat de winstmarge bij merkgestuurde ondernemingen twee keer hoger is dan de gemiddelde winstmarge in dezelfde sector. Essentieel is hierbij vertrouwen. In de psychologie wordt vertrouwen omschreven als “geloven dat de persoon die men vertrouwt zal doen wat men van hem of haar verwacht”. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Zo simpel kan het zijn!
Vertrouwen wekken
Klanten kopen niet zomaar een product en/of dienst, ze kopen een beleving die vertrouwen wekt. Eén van de belangrijkste aspecten hierbij is het bouwen van een waardecreërend merk. Als jouw organisatie een sterk merk heeft (zoals IKEA, Cool Blue, Heineken), dan draag je niet alleen bij aan deze beleving van jouw klanten, je onderscheidt jezelf ook van de concurrentie.
Belofte waarmaken
Een merk moet iets unieks hebben, iets wat opvalt. Het merk moet op de juiste momenten inspelen op de juiste behoeftes. Het merk moet structureel zijn beloftes waarmaken en consistent zijn in aanpak en uitingen om het vertrouwen te kunnen winnen.
Bouw in vijf stappen een onderscheidend merk
- I love your Story – Wij mensen houden van verhalen. Als iemand een herkenbaar en authentiek verhaal vertelt, dan voelen we een verbinding. Een goed verhaal achter een merk laat zien waarom je organisatie bestaat. Zorg voor een merk dat hart en hoofd weet te raken.
- Visuele aantrekkingskracht – Ons brein kan visuele informatie ontzettend snel verwerken. Doe hier je voordeel mee! Om je logo optimaal voor je te laten werken, zorg je ervoor dat één van de unieke eigenschappen van jouw organisatie in het logo terugkomt.
- Social Media – Het klinkt als een open deur dat je actief moet zijn op social media. Veel organisaties zitten echter wel op social media, maar doen niet veel meer dan de laatste aanbiedingen posten. Benut social media om informatie te delen die aansluit bij jouw doelgroep en merkbeleving. Onbekend maakt immers onbemind.
- Fans – Je kunt niet alles zelf doen. Je hebt ambassadeurs nodig, fans van het eerste uur die geloven in jouw merk. Deze fans maak je niet alleen met goede producten/diensten en een fantastische service. Je moet de fans ook betrokken houden bij jouw merk. De mogelijkheden zijn eindeloos.
- Verras keer op keer – Jouw commitment naar je klant in het waarmaken van wat je levert is essentieel. Klanten continu verrassen met iets extra’s zorgt voor toegevoegde waarde en merkbeleving. Ben je bang dat dit veel kost? Maak je geen zorgen. Uit onderzoek is gebleken dat organisaties die gratis iets uitdelen een hogere omzet behalen, vooral als zij producten en/of diensten verkopen die vaker gekocht worden. Zorg voor een constant verwachtingspatroon.
Blijf trouw aan je boodschap
Grote merken als Google, McDonalds en Apple zijn ook niet binnen een dag ontstaan. Ook al duurt het misschien even voordat je merk staat, blijf trouw aan hoe jij je organisatie ziet en waar je voor staat. Alleen op deze manier kun je continu en vanuit vertrouwen dezelfde boodschap in- en extern blijven uitdragen. Alleen dan zullen je klanten gaan (h)erkennen waar jij als succesvol merk voor staat. Hoe mooi is dat?
Over Hessel Jan Smink
Na de verkoop van zijn bedrijf en het uitbrengen van zijn “Zakboek voor Succesvolle Managers & Coaches” is Hessel Jan in het verlengde hiervan een nieuw bedrijf gestart: ‘Van A tot Z Succesvol’. In dit bedrijf houdt hij zich naast innovaties en participaties, bezig met van A tot Z succesvol communiceren en samenwerken. Met als doel leiders en medewerkers optimale groei en resultaat te laten bewerkstelligen.