Nlgroeit-oprichter Kees de Jong schrijft over zijn ervaringen met ondernemerschap, zijn worstelingen, fouten en oplossingen. ‘Als je als ondernemer maar blijft leren en aan jezelf blijft werken, kun je alle situaties de baas’.
Het leiden van een snelgroeiende organisatie is topsport. Mensen aannemen, structuur aanpassen, nieuwe klanten, nieuwe producten, managementinformatie, belasting, cash, cultuur, IT-systemen. Het aantal beslissingen is aanzienlijk en de tijd beperkt. Dilemma. Zeker omdat een paar foute beslissingen zand in de radertjes van de groeimachine kunnen gooien. Voor een leider is het lastig om scherp te blijven. De kans bestaat dat je wereld steeds kleiner wordt. Daarom moet je blijven werken aan inzichten over hoe het beter kan. Dilemma nummer twee: hoe maak je daar in vredesnaam tijd voor vrij?
De paarse bus
Er is verlossing. Ik noem het de one minute MBA. Een ‘übersamenvatting’ van alle, voor groeibedrijven belangrijke, leiderschapsinzichten. Verne Harnish, Jim Collins, Seth Godin, en Marcus Buckingham in één. Centraal staat Jim Collins’ metafoor van de right people on the bus. Het bouwen van een groeibedrijf gaat in belangrijke mate om mensen. Succesvolle groeiers besteden veel aandacht aan de selectie van de juiste mensen (recruit for fit, train for skill). De betere groeiers zorgen daarnaast voor balans in hun team door bijvoorbeeld gebruik te maken van psychologische testen. Ze zoeken goede mensen die tevens de juiste dingen doen. Wanneer iedereen in de bus op de juiste stoel zit, kijken we naar de eindbestemming. Dit is de strategie van het bedrijf, het geheel van droomdoel, missie en visie. Nog voordat we wegrijden, verven we de bus paars en creëren daarmee een dramatic point of difference. We willen in onze markt immers zo ver mogelijk weg blijven van prijsconcurrentie.
Nu de executie nog
Execution is the missing 98% for succes in business,’ wordt wel eens gezegd. Wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt begint de executie van de strategie. Het gaat om de juiste route en bij voorkeur de kortste. De voortgang volg je continu op je dashboard via key indicators. Met op de hoofdklok datgene waaraan je de dagelijkse voortgang op het gebied van de strategie kunt zien. Brandstof is nodig om de bus te laten rijden; in dit geval cash. Groeibedrijven zijn onevenredig afhankelijk van cash. Je moet daarom een systeem bedenken dat je dagelijks inzicht geeft in je cash conversion cycle, oftewel de tijd die nodig is om je vooruitbetaalde kosten in mensen en product terug te ontvangen door betaling van de klant.
Op naar de bestemming!
De busmetafoor is in mijn beleving enorm krachtig. Met de juiste mensen in een paarse bus via de snelste route op weg naar een duidelijke bestemming, geleid door een chauffeur met een blik zowel ver vooruit als op het dashboard en met voldoende benzinegeld op zak om de bestemming te halen. Zo, een MBA in 250 woorden – bijna te mooi om waar te zijn.
Dit fragment komt uit het boek Groter Groeien van nlgroeit-oprichter Kees de Jong.