Van faillissement naar financiering
Het eerste ondernemersavontuur van Luuc eindigde in een faillissement. Een les waar hij uiteindelijk veel aan heeft gehad. ‘Als je onderliggende cijfers echt goed zijn, zorg dan dat je meer funding binnenhaalt dan volgens het scenario nodig is. Zo hou je die cashflow op orde.’ Met Tiqets pakte hij het dan ook heel anders aan. Al voordat ze een euro winst hadden gemaakt, zat hij aan tafel met grote Amerikaanse partijen zoals Booking.com, Expedia en Tripadvisor. Door vanaf het begin al de grote broek aan te trekken, en grootse plannen te maken, wisten ze hun bedrijf te laten groeien. Met als het resultaat het binnenhalen van Airbnb als investeerder, voor 60 miljoen euro.
Bedrijfscultuur boven strategie
Voor Bas is de cultuur binnen zijn bedrijf een van de belangrijkste factoren van hun succesvolle groei. Of zoals hij zelf zegt: culture eats strategy for breakfast. De bedrijfscultuur moet de strategie kunnen dragen en uitvoeren. Hoe doe je dat? Door het persoonlijk te houden, zodat de lijnen kort blijven en medewerkers zich betrokken voelen bij het bedrijf. Bij Afas zul je daarom ook niet snel onnodig veel mensen zien zitten. Bas: ‘Sommige ondernemers zien het aantal medewerkers binnen hun bedrijf als een verlengde van hun ego. Of ze denken simpelweg dat problemen op te lossen zijn door er meer mensen tegenaan te zetten, in plaats van te investeren in slimmere software of betere processen. Als ik kijk naar ons bedrijf doen wij ongeveer hetzelfde als sommige van ons concullega’s, met ongeveer 1/3e van het personeel.’
Ondernemer ≠ goede investeerder
Na de verkoop van zijn vorige bedrijf Actavant, wilde Luuc zich oorspronkelijk gaan richten op het investeren in andere bedrijven. Maar als snel kwam hij erachter dat het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan kan, en dat het niets voor hem was om enkel geld te schieten, en zich daarna terug te trekken uit een bedrijf. Toen hij de kans kreeg om in Tiqets te investeren, besloot hij dat te doen, maar op één voorwaarde: hij zou mee gaan doen in het bedrijf. En zo geschiedde. Ook Bas kan dit beamen: ‘Als ondernemer wil je écht zelf in de organisatie leunen. Niet achterover leunen en andere mensen het laten opknappen.’
Benieuwd naar wat er nog meer besproken is tijdens de ONDERNEMERSTOUR Noord Nederland met Bas van der Veldt en Luuc Elzinga? De opname van de sessie is hieronder te bekijken.