21 jaar geleden richtte Jitse Groen vanuit zijn studentenkamer bestelwebsite Thuisbezorgd.nl op. Inmiddels is moederbedrijf Just Eat Takeaway uitgegroeid tot een van de grootste spelers op de wereldmarkt. We spraken CEO Jitse Groen over zijn snelle groei, en de ingrediƫnten van zijn groeiformule.

In zijn studententijd richtte Jitse Groen Thuisbezorgd.nl op. Het kostte hem zijn studie, maar 20 jaar later blijkt het een fantastische keuze te zijn geweest. nlgroeit-oprichter Kees deĀ Jong interviewt hem over de succesfactoren uit zijn groeiformule.

Voorlopen op de markt
ā€˜De eerste drie jaar waren totaal niet makkelijk. Dan praten we nog over de tijd dat mensen een inbelmodem hadden. Dan moesten mensen dus hun computer eerst helemaal opstarten, dan inbellenā€¦ Dat deden ze niet. We gingen stad en land af, om restaurants te vinden die zich wilden aansluiten. Op een gegeven moment hadden we allerlei mogelijkheden om te bestellen, maar geen klanten. Toch hadden we er vertrouwen in dat het uiteindelijk zou gaan lopen.

De geluksfactor
Volgens Jitse speelt de geluksfactor zeker een rol in het succes van zijn bedrijf. ā€˜Ten eerste is het fijn dat Nederlanders heel veel eten bestellen. Ik heb iets gekozen wat toevalligerwijs een massamarkt is en waar heel veel gebruik van wordt gemaakt. Verder hadden we in de loop van de tijd een stuk of 20/30 concurrenten, alleen al in Nederland. De meesten van hen zijn ten onder gegaan, puur omdat ze het niet wilden volhouden. Uiteindelijk hadden ze een te korte visie om ermee door te gaan. Ik ben gewoon heel koppig, ik ga net zo lang door tot het werkt.ā€™

Blijven investeren
Wanneer kwam de ommezwaai? ā€˜Het is een misvatting dat mensen denken dat je van ondernemen hartstikke rijk wordt, dat is helemaal niet waar. Je wordt er hartstikke arm van. Zeker in het begin. Je bedrijf groeit, en op een gegeven moment heb je geld. En wat ga je met dat geld doen? Je koopt een bureaustoel, je neemt mensen in dienst, dan heb je een paar duizend euro omzet in de maand, en dan denken mensen o dat is mooi. Maar nee, zodra je iemand in dienst neemt, is je geld weer weg.ā€™

Het moeilijke van groeien
Als je bedrijf groeit, verandert je rol als ondernemer. ā€˜Dat is heel moeilijk. Ik heb ongeveer elke baan in deze onderneming gehad. Ik heb ook de bestellingen doorgebeld, ik ben ook naar die restaurants gegaan, ik heb de administratie gedaan, ik heb de eerste site gebouwd. Wat er ook gebeurt in het bedrijf, ik heb overal wel een klein beetje verstand van. Dan is het lastig om dat op een gegeven moment allemaal los te laten.

Kleine stapjes
ā€˜Het succes is bij ons langzaam gegaan. We hebben kleine stapjes gezet. De allereerste strategie was het verzenden van een bestelling. Dat lukte. Het duurde zes maanden, maar het lukte. Op een gegeven moment concurreer je met andere bedrijven in Nederland, dan ga je proberen die concurrent te verslaan. Dan ben je die concurrent voorbij en denk je, nou ja we verdienen nog niet genoeg, dus we moeten nog wel groeien. Dan wil je absoluut de grootste worden. Vervolgens begin je in BelgiĆ«. Dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Het is voor ons altijd een opeenstapeling van kleine stapjes vooruit geweest.ā€™

Ondernemersmentaliteit
Ondernemersmentaliteit is heel belangrijk: ā€˜Het is een beetje een over-mijn-lijk mentaliteit. We hebben in Duitsland gezegd, we willen nummer 1 worden. Niet nummer 10, niet nummer 5, gewoon nummer 1. Uiteindelijk zal je altijd aan de bak moeten en aan de bak moeten blijven. Als jij namelijk niet groeit, doet iemand anders het in jouw plek. Als je van tevoren al zegt dat je kansloos bent, dan kom je er niet. Maar ik denk als je de focus hebt, en de koppigheid om tegen mensen die jou goedbedoelde adviezen geven te zeggen: nou, ik heb het gehoord en dankjewel, maar ik denk toch dat we linksom moeten ipv rechtsom, dat je het dan wel redt.ā€™

Wil je het hele interview met Jitse Groen zien? Bekijk deze dan hier.