Interview: de groeiformule van Michiel Muller (Picnic)

In september 2015 begon online boodschappen bezorgservice Picnic in Amersfoort met vier bezorgautootjes. Inmiddels rijden er meer dan 1000 bezorgwagens rond in zo’n 120 Nederlandse plaatsen. Met honderdduizenden klanten en een maandelijkse uitbreiding naar nieuwe steden, werd Picnic in 2019 uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland. nlgroeit-oprichter Kees de Jong interviewt Michiel Muller over de succesfactoren van zijn groeiformule.

Kennis van je klant
Voor dat je je product of dienst op de markt brengt, is het essentieel om te kijken naar de vraag die er op dat moment is: ‘Alle bedrijven die ik heb opgericht, hebben een overeenkomst: ze introduceren iets in de markt wat nog niet bestaat, maar waar wel een latente behoefte aan is. Toen wij begonnen in de online boodschappenmarkt, was deze nog klein, bezorgen was duur en de levertijden waren lang of onhandig. Daar hebben wij op ingespeeld. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat op het moment dat je je product of dienst gaat aanbieden, je de vraag creëert. Zo breek je de markt open.’

Een eigen infrastructuur
‘Wat interessant is aan Picnic is dat we het in technologisch opzicht helemaal zelf hebben gebouwd. De software is door ons geschreven, de bezorgauto’s door ons ontworpen, zelfs de algoritmes voor de bezorging zijn van onszelf. Dit geeft ons miljoenen meetpunten waarmee we ons proces in kaart kunnen brengen. Hierdoor weten wij waar het goed gaat, of als het minder goed gaat precies waar dat aan ligt. We kunnen precies zien: dat ligt aan deze tien dingen, daar kunnen we deze vijf dingen aan doen, en dan kunnen we morgen al mee beginnen.’

Getalenteerde mensen
Als een van de belangrijkste factoren voor het groeisucces van Picnic wijst Michiel naar de bedrijfscultuur. ‘Bij ons is talent het allerbelangrijkst. Belangrijker dan ervaring of een dik CV. Een groot deel van onze technologie is gebouwd door mensen die net van de hogeschool of de universiteit kwamen. Bij ons kun je echt beginnen, leren, groeien, je talent laten zien, dingen proberen, misschien een keer je neus stoten, daarvan leren en het volgende gaan doen. Iedereen denkt mee over het proces. Daarbij speelt ook mee dat we het systeem echt kunnen verbeteren, bijvoorbeeld op het gebied van voedselverspilling en CO2 uitstoot. Het gevoel dat we het samen doen is heel sterk.

Ondernemers mindset
‘Uiteindelijk is al het bovenstaande samen te vatten in de ondernemers mindset. Je moet je altijd blijven afvragen: zijn we nog met de juiste dingen bezig? Kunnen we nog iets verbeteren? Blijf om je heen kijken, want de wereld verandert razendsnel, en daarmee misschien ook de behoefte van de klant. Kijk naar duurzaamheid bijvoorbeeld, er zijn zoveel trends die er vijf jaar geleden nog niet waren. Als ondernemer moet je de creativiteit houden om daarmee om te gaan. Opportunisme wordt vaak verbonden met het ondernemerschap, en heeft soms een negatieve connotatie, maar dat vind ik eigenlijk helemaal niet. het betekent dat je naar kansen kijkt. En als je die nieuwsgierigheid blijft houden, is problemen oplossen niet zo lastig. 

Wil je het hele interview met Michiel Muller zien? Bekijk deze dan hier