De tijd die het kost om een euro aan uitgaven om te zetten naar een euro aan inkomsten wordt ook wel de Cash Conversion Cycle genoemd: oftewel de CCC. Stel: je verkoopt een dienst of een product, hoe veel dagen doe je er dan over om deze diensten of producten om te zetten in cash, nadat je er zelf eerst voor hebt betaald?

Voorbeeld:

Stel: je bent eigenaar van een meubelzaak. Je hebt producten nodig om te verkopen. Deze moet je inkopen bij de leveranciers. Betaal je deze al bij bestelling, dan moet je wachten tot de producten worden geproduceerd, verscheept, geleverd, uitgeladen, in de winkel liggen en vervolgens worden gekocht. Al die tijd die zit tussen de betaling van de bestelling en de verkoop van de producten, is jouw CCC. Dus stel dat er acht weken (56 dagen) tussenzit, dan is je CCC dus 56.

Schuiven in de CCC

Om je cashpositie te versterken, is het interessant zijn om te kijken hoe je je CCC kunt verkleinen, of zelfs negatief kunt maken. Stel dat je afspreekt met je klanten dat zij een meubel bij jou bestellen, en direct betalen, en jij op basis daarvan de opdracht geeft aan de producent om dat meubel te produceren, dan draai je je CCC om. Je klant betaalt jou eerst voor het meubel, en jij betaald daarna pas de producent. Zo heb jij de cash al in bezit, voordat je kosten hoeft te maken. 

Gezonde cashflow

Een hoge CCC kan voor problemen met je cashflow zorgen. Je moet immers al kosten maken, voordat je er inkomsten voor terugkrijgt. Daarom is het altijd de moeite waard om te kijken of je je CCC kan verkleinen, en zo je cashflow kan verstevigen. nlgroeit oprichter en ondernemer Kees de Jong deed iets soortgelijks bij een van zijn eerste bedrijven. ‘In eerste instantie lieten we onze klanten 30% vooruitbetalen, wanneer we een opdracht kregen. Totdat iemand zei: “waarom draaien we het niet om, en vragen we niet 70% vooraf?” We waren bang dat niemand hiermee akkoord zou gaan, maar het bleek helemaal geen probleem. Zo wisten we in een keer onze cashflow op te krikken’.

Negatieve CCC

Bedrijven met een negatieve CCC, dus die eerder de cash in bezit hebben dan dat ze uitgaven hoeven te doen, hoeven vaak niet bij investeerders aan te kloppen. Zij kunnen groeien met het geld dat ze van hun klanten krijgen. Als het goed is maak je op elke verkoop die je doet immers marge. Hoe meer verkopen, hoe meer marge, hoe sneller je kunt groeien. Bij een negatieve CCC geldt: hoe sneller je groeit, hoe groter je cashflow.

Klanttevredenheid

Voor een gezonde CCC is klanttevredenheid key. Zijn je klanten tevreden met de diensten die je levert, dan betalen ze je eerder of zelfs zonder problemen vooruit. Andersom werkt het net zo, zijn je leveranciers tevreden, dan mag je eerder betalen bij levering, in plaatst van bijvoorbeeld bij bestelling. Goed werk en een goed product zijn daarom beide van levensbelang voor een goede CCC. 

Meer weten over het onderwerp financiën voor jouw groeibedrijf? Kijk eens bij onze partnersdie dienstverlening hebben op financieel gebied.