Van crisismodus naar grip op de toekomst

Als mentor bij nlgroeit spart Driessen met ondernemers uit verschillende branches zoals recruiters, marketeers, softwareontwikkelaars en toeleveranciers. Zijn belangrijkste vraag aan ondernemers is op het eerste gezicht een tegennatuurlijke, midden in een hectische crisis. “Ik vraag hen alles even te vergeten en opnieuw naar binnen te kijken. Welke kennis, kunde en waarde is typerend voor jouw bedrijf? En hoe kun je dit op een andere manier inzetten voor bestaande en nieuwe markten?”
 
Creëer een toekomst
Deze vraag helpt om vanuit de overlevingsmodus, ook naar de lange termijn te kijken. Want het is belangrijk om je bedrijf nu toekomstbestendig te maken, is de overtuiging van Driessen. “Probeer na te gaan wat de impact van de crisis is op je klanten en hun eigen klantenkring. Vorm je eigen visie.“ Daarbij moeten we er ons volgens Driessen op voorbereiden dat de ergste klap van de crisis nog moet komen. “Veel bedrijven gaan helaas nog omvallen. Markten veranderen compleet.”
 
Die onzekere toekomst vraagt om veerkracht. Driessen legt uit: “Bezuinig waar mogelijk en snijd overtollig vet weg. Probeer vaste kosten te flexibiliseren. Dat maakt het makkelijker om bij te sturen.” Ondernemers worstelen nu ook met het dilemma of ze medewerkers moeten laten gaan of niet. “Onderzoek de optie om ze terug te nemen op flexibele basis. Vraag om een loonoffer (inleveren salaris). Of kijk hoe je ze anders kan inzetten.”
 
Bekijk nieuwe markten
De nieuwe werkelijkheid kan betekenen dat je de toekomstplannen van je bedrijf 180 graden moet veranderen, ziet Driessen in de praktijk. Als voorbeeld noemt hij een van de ondernemers die hij coacht, een toeleverancier in de horeca. “Hij zag in één klap zijn markt wegvallen. Het roer moest direct om en in anderhalve dag zetten ze het bedrijf om. Ze pasten de logistieke processen aan en namen de website op de schop. Nu leveren ze direct aan de consument.”
Het was een verandering die het bedrijf in eerste instantie helemaal niet zag zitten. “Maar ze hadden geen keus. In dat geval moet je durven loslaten en je huidige markten en klanten laten gaan. Met het perspectief op iets nieuws durfden ze het aan.”
 
Zoek perspectief
Een ander perspectief kwam er ook voor een onderneemster in de digitale marketing. Driessen hielp haar met de opzet van een nieuwe propositie. “Gedurende de eerste weken van de crisis vielen haar klanten weg of werd de geldkraan dichtgedraaid. Ook voor haar brak het moment aan om te kijken naar andere marktsegmenten.” Driessen vroeg haar waarin zij beter is dan anderen. De onderneemster wist het antwoord meteen: potentiële klanten genereren via digitale kanalen. “Ze richt zich nu op het pijnpunt waar veel ondernemers last van hebben, namelijk het binnenhalen van nieuwe klanten. Ze biedt ondernemers een totaaloplossing en neemt de marktbenadering uit handen met landingspagina’s en digitale campagnes.”
 
Pas jezelf aan
Om haar diensten aantrekkelijk te maken voor klanten, werkt de onderneemster in bovenstaand voorbeeld bij veel nieuwe klanten met een ander verdienmodel. “Die klanten betalen haar bij behaald succes”, vertelt Driessen. “Ondernemers zijn risico bewuster. Ze hebben minder budget. Toch moeten ze bewegen. Juist dan zijn dit soort afspraken goud waard. Het zijn de ondernemers die flexibiliteit bieden, die nog zaken doen.”
 
Driessen ziet dat veel bedrijven met liquiditeitstekorten kampen, terwijl ze wel moeten investeren. “Zoek samen naar de beste oplossing. Gebruik andere businessmodellen. Sommige ondernemers laten zich betalen in aandelen. Zo zie je nieuwe samenwerkingen ontstaan. Dat zijn de toekomstgerichte ondernemers met een open mind.”
 
Vraag hulp
Elkaar helpen in deze crisistijd vindt Driessen belangrijk. “Ik merk dat ondernemers elkaar nu sneller en makkelijker een helpende hand bieden. Dat versterkt het overlevingsgevoel en zorgt tegelijkertijd voor creativiteit en synergie. Mijn coachees geef ik altijd mee dat ze niet bang moeten zijn om hun vinger op te steken. Benader mensen waarvan je denkt dat ze iets voor je kunnen betekenen via je netwerk en LinkedIn. Voorheen hadden ze misschien geen tijd of stonden ze er niet voor open, nu gelukkig veelal wel.”
 
Samenvattend de belangrijkste 5 tips van Driessen:
  • Stel jezelf de vraag wat jouw specifieke kennis, kunde en kracht is? Hoe kun je jouw kracht inzetten binnen bestaande en nieuwe markten?
  • Pas jouw businessplan aan op de veranderende markt, ook wanneer dit betekent dat hiermee jouw corebusiness wijzigt.
  • Investeer in nieuwe klanten om tegenvallers bij bestaande klanten op te vangen.
  • Stem jouw ecosysteem af op de veranderingen binnen jouw bedrijf. Zoek nieuwe partners en neem afscheid van bestaande partners en wanneer nodig medewerkers.
  • Vraag hulp als je vast dreigt te lopen. Sparren met andere ondernemers zorgt voor nieuwe inzichten.
 
 
Patrick Driessen
 
directeur 8P Capital en SHE. Health Clinics
 
Patrick Driessen is een ervaren ondernemer, business leader en mentor, onder andere bij nlgroeit. Sinds 2013 is hij directeur van adviesbureau 8P Capital. Twee jaar geleden richtte hij het bedrijf SHE. Health Clinics op, dat zich onder andere richt op digitale gezondheidszorg (e-health). Sinds de uitbraak van corona breidt hij zijn ondernemersactiviteiten in de digitale zorg uit.
 
Dit artikel is geschreven door Herlinda Blokker van KVK  en is gepubliceerd op de website: www.kvk.nl.