Ondernemer Atilay Uslu startte net als Richard Branson uit nood een airline
Plannen? Doen!
Plannen, daar heeft Atilay niets mee. Op zijn 22ste nam hij de shoarma zaak van zijn vader in Haarlem over. Na drie jaar vroeg Atilay zich af of dit het dan was. De late uren en opstootjes in het uitgaansleven waren niet iets wat hij wilde bijven doen. Maar wat dan wel? Hij zag drie opties: accountant, groenteboer of een reisorganisatie beginnen. Zijn keus viel op het laatste. In 2001 startte hij een reisorganisatie en binnen 1 jaar draaide hij 10 miljoen gulden omzet. Mede dankzij teletext had hij een mooie groeiformule te pakken!
“Ik maak nooit plannen. Vandaag loopt anders dan ik gisteren had kunnen bedenken.”
Reageren op de markt
Het geheim van Corendon zit in het luisteren naar de markt en niet treuzelen met beslissingen. Toen ze niet meer voldoende stoelen in vliegtuigen konden krijgen naar hun bestemmingen, zetten ze in 2005 een airline op. Dit doet denken aan Richard Branson die na een gecancelde vlucht dacht, ‘dit moet beter kunnen’ en zijn beroemde Virgin Airlines startte. Het is duidelijk dat Atilay zich niet laat weerhouden door de beperkingen in de markt, sterker nog, ze stimuleren zijn ondernemersgeest. Zo heeft hij na het opzetten van de airline ook 11 hotels gekocht omdat ze niet voldoende bedden konden krijgen voor zijn klanten. Met deze slimme en met durf genomen beslissingen draait Corendon 17 jaar na de start 450 miljoen omzet.
“We konden geen stoelen meer krijgen, dus startten we een airline.”
Duurzame relaties
Je bent al gegroeid, maar hoe behoud je die groei? Volgens Atilay draait het allemaal om duurzame relaties. Duurzame relaties met je klanten, je partners en je medewerkers. Duurzaam betekent elkaar veel gunnen en doordat je elkaar veel gunt komt business terug. Corendon heeft meer dan 700.000 klanten en aandacht voor die klanten is wat Alilay belangrijk vind. Een tot twee nachten per maand is hij op Schiphol om klanten te spreken. “Ik wil in contact blijven en direct horen wat goed gaat en wat niet”, aldus Atilay. Zo blijft hij scherp en kan hij blijven inspelen op de behoefte van zijn reizigers.
“Mijn passie is die ene klant”.
Meer weten over Atilay Uslu? Kijk het VPRO programma Kijken in de Ziel: Topondernemers.
Auteur: Margriet Buseman, content strateeg