‘Regel je kritiek’
Zo vertelt Lex Hoefsloot, voormalig CEO van Lightyear, op het hoofdpodium in alle openheid wat er niet goed ging in zijn leiderschap. Lightyear werd in 2016 opgericht, een bedrijf dat een auto op zonne-energie moest gaan maken. Die auto kwam er ook: in 2019 werd de Lightyear One gepresenteerd. De kostprijs was een kwart miljoen en slechts 145 klanten plaatsten een bestelling. De inkomsten waren te laag om een nieuwe versie te ontwikkelen, zo stelt De Volkskrant in een analyse, en in 2023 ging Lightyear failliet, terwijl er meer dan 600 mensen werkten. Inmiddels vindt er een doorstart plaats en focust het bedrijf zich op het produceren van onderdelen van andere auto’s, en is Hoefsloot niet langer de CEO. Tijd voor andere plannen.
Lex over zijn lessen: “We hebben onderschat hoe snel financiële markten kunnen omdraaien. De kans dat mensen instapten, werd steeds kleiner door de hoge rentes.” Ook leerde hij een belangrijke les van Bas van der Veldt van AFAS Software over leiderschap. Hij zei: “regel je kritiek. Bij ons werkten allemaal believers en dat zijn niet de mensen die jou tegenspreken. Je moet altijd buiten de bubbel denken, geen echokamers creëren, maar mensen hebben die leiders uitdagen en op zoek gaan naar de waarheid. Dat is lastig om te regelen.”
Toch vindt hij één ding belangrijk. “De eerste neiging is misschien om niet groot te dromen, maar dat is juist wél nodig. Bij Amazon bijvoorbeeld zijn ze ook altijd blijven dromen, maar je moet er wel altijd voor zorgen dat de business doordraait.”