Nlgroeit-oprichter Kees de Jong schrijft over zijn ervaringen met ondernemerschap, zijn worstelingen, fouten en oplossingen. ‘Als je als ondernemer maar blijft leren en aan jezelf blijft werken, kun je alle situaties de baas’.

Soms zit je ergens zo diep in dat je het niet meer ziet. Niet zozeer het verhaal van het bos en de bomen, maar meer dat de oplossing zo simpel is dat je hem gewoonweg over het hoofd ziet. Een bord voor je kop, een blinde vlek.

Meer groei
Ik word regelmatig door groeiondernemers uitgenodigd voor een kop koffie of soms een lunch. Ook begeleid ik via mijn ondernemersclub jonge ondernemers die naar hun eerste miljoen omzet toe groeien. En vorige week zat ik aan tafel bij een groep ervaren ondernemers die hun tent willen doortrekken naar tien of twintig miljoen omzet. De centrale vraag in bijna al die gesprekken is: ‘Kees, we willen meer groei, wat adviseer je?’

Alles nieuw uitvinden
Erg herkenbaar. Ik herinner me nog dat ik het toen ik in zo’n fase zat ook niet altijd helder zag. Immers, bij een bedrijf dat maar 3 procent groeit, hoeven per jaar – pak ‘m beet – maar 500 managementbeslissingen genomen te worden. Bij een bedrijf dat 30 procent per jaar groeit, zijn dat er zo 5000. Nieuwe mensen, klanten, producten, websites, structuren enzovoort. Alles is nieuw, alles verandert en alles moet voor de eerste keer worden uitgevonden. Chaos.

De ondernemer heeft het antwoord
Maar ja, ik weet natuurlijk ook niet hoe die ondernemer sneller moet groeien. Ik vond het bij onze eigen bedrijven moeilijk zat. Wel weet ik dat wanneer je dat bord voor zijn kop verwijdert, de ondernemer zelf alle antwoorden heeft. Zo laat ik in zo’n gesprek de ondernemer eerst het bedrijf beschrijven waar hij in drie jaar naartoe wil groeien. Daarna vraag ik wat de aller-, allerbelangrijkste voorwaarde is om dat te bereiken.

Dat ‘ene ding’
Dat ‘ene ding’ dat het verschil gaat maken tussen succes en falen. Dan valt meestal een stilte. Vervolgens komt het antwoord: een effectieve salesafdeling, een sterke operationeel manager, een schaalbaar ERP-systeem, buitenlandse vestigingen of een flinke sloot cash. Ik kijk dan geïnteresseerd en stel de simpele vraag hoeveel dagen per week men nu in die specifieke uitdaging steekt. Een bedremmelde stilte is vaak het gevolg. Soms een ‘ach shit’ en een enkele keer een ‘wauw’

Tijd maken
Ja, zo simpel kan het zijn. Iedere groeiondernemer heeft het razend druk met een constante stroom aan e-mails, medewerkers, klanten en strategie. Maar het allerbelangrijkste ding dat op termijn voor die groei gaat zorgen, staat continue op de vijfde plaats op het dagelijkse to-dolijstje. De tip die ik dan meegeef is: ‘Ach, wellicht zou je vanaf nu een dag of twee per week kunnen besteden aan datgene wat je zojuist zelf aangaf als het aller-, allerbelangrijkste voor jouw groei.’

Natuurlijk, een onbenullig proces en eigenlijk een flauw trucje. Maar de meeste oplossingen zijn zo simpel dat je ze gewoonweg over het hoofd ziet. Wat is eigenlijk voor jou het allerbelangrijkste? En hoeveel tijd besteedt je daaraan?

Dit fragment komt uit het boek Groter Groeien van nlgroeit-oprichter Kees de Jong.