Verleid de klant, Danielle de Jonge en Rob Snoeijen
Het boek ‘Verleid de klant’ was een absolute eye opener om op een leuke manier klanten te beïnvloeden. Het was voor mij een kennismaking met neuromarketing. De technieken uit het boek heb ik gebruikt in mijn nieuwe concept, ChiqueOLatte. Bijvoorbeeld door positief woordgebruik in te zetten bij de quotes die elke klant krijgt. En samen met mijn architect en industrial designer zijn de kleuren vanuit neuromarketing verwerkt. Maar ook geurmarketing is toegepast. Het chocoladecafé is zo een waar chocoladeparadijs. Allemaal om mijn klanten gelukkig te maken. Ik heb er ook technieken mee geleerd om het moreel van mijn cliënten positief te beïnvloeden. Die gebruik ik bij mijn andere bedrijf, Sensa Zorg. Zo lanceer ik nu langzamerhand groene zorg. We gaan de cliënten begeleiden en behandelen in het natuur bijvoorbeeld. Het gevaar van neuromarketing is wel dat ondernemers er ook misbruik van kunnen maken. Je kan er namelijk je klanten 85% onbewust mee beïnvloeden.
De koopknop, Martin de Munnik
Het boek ‘De koopknop‘ geeft een verdere verdieping in neuromarketing. Je leert letterlijk de ‘koopknop’ van klanten vanuit neurologie bekeken, kennen. Wat willen klanten, wat vinden ze leuk, waar zijn ze van onder de indruk, waar vertrouwen ze op? Je leert hoe jij als ondernemer hierop kan inspelen. Het boek bevat veel foto’s en tekeningen, zodat je het kan visualiseren en ook direct kan toepassen. De meerwaarde van het inzetten van licht, geluid, geur en kleur wordt goed onderbouwd met o.a. casussen uit de praktijk. Nadat je dit boek hebt uitgelezen, heb je kennis van het consumentenbrein en heb je goede kennis van het opzetten van nieuwe concepten. Een boek met goede tips!
De groeimotor, Roland en Rogier van Kralingen
Het boek ‘De groeimotor’ is een aanrader voor ondernemers die verder willen groeien en al een bepaalde basis hebben opgebouwd. Het geeft een beeld van de ontwikkelingen in de wereld vanuit ondernemersperspectief. En ook van de aankomende trends en risico’s. Je leert er niet alleen dat je moet innoveren, dat weten inmiddels alle gemiddelde ondernemers wel. Het leert je ook hoe, waar en waarin je het beste kan innoveren. Door middel van praktische en direct toepasbare methodieken leer je ook hoe je innovatie kan implementeren. Middels de innovatiematrix krijg je inzicht in wat Radicale, Grote, Slimme en Strategische innovaties zijn. Belangrijke onderwerpen voor innovatie zoals betekeniseconomie, persoonlijke beleveniseconomie, mind food, branding, marketing maar ook ondernemersethiek worden behandeld. Dus een aanrader als je door te innoveren topsporter wil worden als ondernemer.