Bouwen aan je bedrijf
José van Dalen, QISS-IT
Haar bedrijf is een detacherinsgbedrijf in de ICT. In deze mannenwereld brengt haar bedrijf de gewenste diversiteit op de afdelingen van haar opdrachtgevers. Ruim 65% van de door haar bedrijf gedetacheerde ICT’ers is namelijk vrouw en op kantoor werken alleen maar vrouwen. Ze vertelt over het moment dat ze in de organisatie- en managementfase zat, toen haar omzet 6 a 7 miljoen euro was. En deelt welke veranderingen zij bracht aan haar eigen leiderschap om verder te groeien. “Het bedrijf krijgt meer pijlers, meer lagen. Kon je voorheen rechtstreeks bij mij een lease-auto aanvragen, nu ga je daarvoor naar de HR-afdeling. Ik wil niet dat de medewerkers deze tussenlaag als bureaucratisch ervaren. Dit willen wij in ieder geval zoveel mogelijk voorkomen.”
Vrienden bedrijf
“Onze kernwaarden zijn betrokkenheid, actief, meedenkend en accuraat. Deze cultuur wil je met elkaar behouden. We hebben net een interne verbouwing achter de rug en zijn van 1 naar 3 verdiepingen gegaan. Hierdoor hebben we in huis meer ruimte voor opleiding en ook meer reden om mensen naar kantoor te halen. Dat is belangrijk voor het contact en de betrokkenheid. Ook wil ik blijven uitstralen dat we een fun bedrijf zijn, een vrienden bedrijf. We organiseren veel leuke, maar ook interessante evenementen.”
Loslaten
“Het eerste doel, 100 professionals in dienst, heb ik zelf opgezet. Als je dat hebt gerealiseerd, denk je wel even ‘wat nu’. Maar onlangs hebben we gezamenlijk ‘een foto van de toekomst’ opgesteld, een doel voor over drie jaar. Waar willen we dan staan? Gelukkig blijkt iedereen op kantoor een groei-ambitie te hebben. Nu hebben we echt van ons samen een doel en dat helpt mij ook bij loslaten. Mensen moeten ook meer verantwoordelijkheid gaan nemen, er moet meer zelfsturing komen. Hier heb ik wel hulp bij nodig, een Raad van Advies of ander management.”
Allard Droste, Aldowa
Hij schafte vaste werktijden en functieprofielen af. Als mensen in een vrije tijd een voetbalkantine runnen, waarom moet je ze op het werk dan tot in detail vertellen wat ze moeten doen? Dat is niet nodig, denkt Allard Droste, en dus geeft hij zijn mensen de vrije hand. Allard Droste bouwde het Rotterdamse metaalbedrijf om tot een specialist in aluminium gevelplaten die onder andere te bewonderen zijn in de markthal van Rotterdam, de gevel van het internationaal gerechtshof in Den Haag en binnenkort aan de nieuwe Post X-kantoren in aan de Antwerpse ring. De omzet van van het bedrijf steeg zelfs tijdens de crisis met 15 procent en is in10 jaar vervijfvoudigd. Dat kreeg hij voor elkaar door zijn werknemers in de geest van Ricardo Semler zo veel mogelijk vrijheid te geven.
Doodeng
“Toen wij het bedrijf kochten was het heel traditioneel. Zwaar hiërarchisch. Mensen moesten op ‘z’n Rotterdams’ hun bek houden. Dat knaagde. Als mensen bij wijze van in hun vrije tijd een voetbalkantine kunnen runnen, waarom moeten ze op het werk acht uur lang precies doen wat ze gezegd wordt? Bij ons in het bedrijf mag daarom de jongste bediende voor een miljoen euro spullen bestellen zonder dat hij toestemming vraagt.’ ‘Het was soms ook doodeng. En we moesten ook opletten om niet terug te vallen in oude gewoontes, die traditionele manier van werken.”
Inspireren en dromen
“Aan het eind van de dag zijn er toch altijd weer eigenaren, managers en ondernemers die het toch te moeilijk vinden om écht dat vertrouwen te geven aan hun werknemers. Uiteindelijk gaan ze toch weer controleren, nemen ze die ene beslissing toch maar zelf of ze kunnen de verleiding niet weerstaan om tijdens de vergadering als laatste het woord te nemen.” Maar hoe weet Allard nu, zonder te controleren, of het goed gaat met zijn bedrijf? “Als je geen functioneringsgesprekken voert of geen rapportages opvraagt, houd je tijd over om rond te lopen. Met mensen in gesprek te gaan. Wij zitten nooit achter ons bureau ons eigen ding te doen. Dat is de kracht.” Op de vraag wat zijn rol eigenlijk nog is, aangezien hij zoveel uitbesteedt aan zijn werknemers, antwoordt hij: “Inspireren en dromen. Ik zet de stip op de horizon.”
Online masterclass van Groeimasters
Wil je meer tips over het bouwen aan je organisatie? Bekijk dan de gratis online Masterclass Management, executie & operatie. De meeste groeiondernemers lopen vast bij de uitvoering, mede door de vele prioriteiten en de dagelijkse ‘chaos’. In deze masterclass ‘How to get things done’ leer je effectieve management methodes conform de nieuwste inzichten op dit gebied.