‘Toen ik in 2008 begon heette Emma Handson nog E-Way Out B.V. Ik zou oorspronkelijk 9 maanden blijven, om de HR-afdeling op te zetten. Maar uiteindelijk ben ik nooit meer weggegaan. In 2012 werd ik directeur, nadat oprichtster Joos Geerts een stap terug moest doen vanwege gezondheidsproblemen. In 2015 heb ik uiteindelijk het bedrijf van haar overgenomen.
Opnieuw begonnen
Het bedrijf bestond natuurlijk al een tijd, maar toen ik directeur werd ben ik alles opnieuw gaan opbouwen. Het voelde echt als een start-up. Dat betekende veel zelf doen en uitzoeken. Een website bouwen, zelf teksten schrijven, trainingen volgen, een marketingafdeling opzetten… We maakten een soort frisse start. Dat heeft uiteindelijk ook geleid tot de naamsverandering in 2016. E-way Out vond ik niet meer zo passend bij onze dienstverlening. Dus werd het Emma Handson. Emma is de verpersoonlijking van onze identiteit: hands on, en vooruitstrevend in dienstverlening, houding en uitvoering. Dat was spannend, een nieuwe naam, een nieuw kantoor, zouden onze klanten ons nog weten te vinden? Maar sindsdien is het juist echt gaan vliegen.
Persoonlijk contact
Toen ik het bedrijf in 2015 overnam hadden we zo’n 15 medewerkers in dienst. Inmiddels zijn dat er 70. Waar ik blij mee ben is dat we onderweg niet de band met onze klanten zijn kwijtgeraakt. Met elke opdrachtgever hebben we persoonlijk contact. Dat is arbeidsintensief, maar uiteindelijk ook heel waardevol. Onze contracten zijn ook allemaal heel flexibel, omdat we erin geloven dat we het elke keer weer waar kunnen maken. Dat vindt de accountant misschien wat minder leuk, maar ik denk altijd: je bent zo goed als je laatste concert (Franka is ook professioneel sopraan) ofwel ons laatste klantcontact. Dat betekent: elke keer weer je uiterste best doen. En dat lukt.
Blijven groeien?
Dergelijke grote groei is niet altijd gemakkelijk als ondernemer. In het begin ben je met zo’n klein, betrokken clubje. Dan voelen je collega’s echt als familie. Dat gevoel wil ik graag vasthouden, maar dat kan lastig zijn naarmate je steeds verder groeit. Je kan op een gegeven moment niet meer betrokken zijn bij alle dagelijkse gebeurtenissen. Dat is ook iets waar ik mee geworsteld heb. Wil ik verder groeien, of is het beter om het bedrijf te houden zoals het is? Uiteindelijk heb ik dit ook heel eerlijk voorgelegd aan alle collega’s. Zij waren meteen duidelijk: natuurlijk moesten we groeien! Voor hen was stilstand geen optie.
Geld biedt mogelijkheden
Uiteindelijk is onze groei heel organisch gegaan. Zo hebben we bijvoorbeeld geen externe financierders. Die onafhankelijkheid vind ik ook heel fijn. Ik ben ook nooit zo geïnteresseerd geweest in geld. Tot iemand op een gegeven moment tegen mij zei: ‘Je moet geld belangrijker maken. Daarmee kan je namelijk uiteindelijk al die dingen doen die je wél interessant vindt’. Dat was een waardevol inzicht. Met geld kan ik meer doen voor de maatschappij, mijn mensen meer betalen, investeren in opleidingen. Dát is spannend en leuk!
Sociale inslag
Het belangrijkste doel van ons bedrijf is mensen helpen en een succes maken van hun dag. Niet alleen de bedrijven die ons inhuren voor onze diensten, maar ook ver daarbuiten. Zo krijgen onze medewerkers de mogelijkheid een deel van hun werktijd te besteden aan vrijwilligerswerk. In de coronatijd heeft dat bijvoorbeeld geleid tot het opzetten van huiswerkbegeleiding om kinderen met een taalachterstand te helpen. Daarnaast zijn we actief als Kletsmaatje via Het Begint met Taal. Deze projecten lopen nog steeds, en de resultaten zijn echt super om te zien. Iets anders waar ik me hard voor maak is dat iedereen die bij ons werkt de kans krijgt om zichzelf te ontwikkelen en zo flexibel mogelijk zijn of haar tijd in te delen. Je ziet vaak dat hoogopgeleide vrouwen in een spagaat terechtkomen tussen werk en gezin. Bij ons hoeft dat niet. Dat is misschien uiteindelijk wat duurder, omdat je meer parttimers in dienst hebt, maar het is wel het soort werkgever dat ik wil zijn.
Mijlpaal
We vieren alle successen altijd met het hele bedrijf. Onze fysieke succesbel klingelt dan ook regelmatig! Een heel bijzondere mijlpaal was 3 jaar geleden. Toen hadden we een feest voor ons 25-jarig bestaan. Iedereen was erbij! En op dat feest kon ik bekend maken dat we voor het eerst meer dan 1 miljoen omzet hadden gedraaid. Dat was zo’n fijn moment, omdat we het echt met zijn allen hadden gedaan. Sindsdien zijn we alleen maar meer gegroeid, en we hebben ook nog allerlei plannen. Zo blijven we actief ons dienstenpakket uitbreiden op verzoek van onze klanten, willen we onze kennis en kunde actiever gaan overbrengen aan derden en zijn we de eerste verkennende stappen aan het zetten om onze diensten in het buitenland aan te kunnen bieden. Dat zijn weer gave nieuwe uitdagingen!’