Gert-Jan te Kulve
De Garage - jeanswinkel
De Garage - jeanswinkel
Gestart in 1987 met de 1e jeanswinkel in Nijkerk waarin ik alle werkzaamheden zoals inkoop, logistiek, verkoop, marketing alleen gedaan heb. In de verdere jaren uitgebreid naar 10 winkels, webshop en logistiek-center. Eigenlijk ben ik van verkoper doorgegroeid naar ondernemer. Daarom begrijp ik ook de stappen die gezet moeten worden om te groeien. De groeistuipen waar je elke dag mee te maken krijgt om jouw visie over te dragen aan je medewerkers. Hen de verantwoordelijkheid geven die bij de werkzaamheden horen en hen daarin te steunen. Uiteindelijk ligt de verantwoording altijd bij de ondernemer. Wat mij zeer zeker geholpen heeft om te kunnen groeien als ondernemer was mijn lidmaatschap van Retailorganisatie Deco, (Herenmode winkels en Jeanswinkels). Daar heb ik verschillende bestuursfuncties bekleed en daardoor heel veel contact gehad met leden. Niet alleen over omzet en marges, maar ook juist de vraagstukken die onder andere gaan over structuur, personeel, planning, verhuurders en verzekeringen.
Jeanswinkels in het midden/hoog segment, voor dames en heren.
Wat ik heb geleerd als ondernemer is zorgen dat je een goed ondernemersplan hebt hoe je de komende periodes wil ondernemen. Flexibel zijn om dit aan te passen als de omstandigheden daar om vragen. Niet altijd gaat het ondernemerschap van een leien dakje (negatief ondernemen is ook ondernemen). Op tijd ingrijpen is zeker in deze tijd heel belangrijk. Goed luisteren naar je medewerkers. Hen ook verantwoordelijkheden geven en niet in de valkuil stappen om, als het niet gaat zoals jij wil, het zelf te gaan doen. Als ondernemer moet je begrijpen dat jouw wijze niet altijd de juiste hoeft te zijn (er leiden meer wegen naar Rome). Ik heb altijd geprobeerd om een platte organisatie te leiden waarin inspraak van iedereen belangrijk was. Maar waar uiteindelijk maar 1 persoon de beslissingen moet nemen en dat is degene die de financiële verantwoording draagt voor de gehele organisatie.
Mijn succes formule is: blijf jezelf en zorg voor een goed ondernemingsplan. Blijf daar achter staan met ruimte om het aan te passen als de omstandigheden daar om vragen. Wees duidelijk naar je medewerkers wat je richting is en laat ze meedelen in de successen. Salaris is daar maar 1 factor in. En wellicht het allerbelangrijkste: blijf altijd naar je kosten kijken ook als de bomen tot in de hemel groeien. Elke Euro die je moet uitgeven moet wel eerst verkocht worden.
Duidelijk kijken naar je ondernemingsplan en ervoor zorgen dat je die lijn ook vasthoudt. Niet alles loslaten als het meezit of tegenzit en daardoor in de problemen komen.
Dan hoop ik nog steeds met veel enthousiasme de retail te volgen en ondernemers te ondersteunen.