Stefan Vogelzang (VIEMR en VRelax): ‘Sociaal ondernemen geeft meer voldoening’
Zou je iets over jezelf kunnen vertellen?
‘Ik ben reeds 15 jaar ondernemer en heb altijd voor mezelf gewerkt. Ik ben begonnen met grafisch vormgeven, marketing en fotografie vanuit een eigen onderneming. In 2014 heb ik samen met een compagnon het mediabedrijf VIEMR opgezet. Hiervoor hebben wij de hele wereld rondgereisd en hebben wij veel gezien, geleerd en gedaan. Wij werkten voor alle grote merken zoals Ray-ban, Louis Vuitton, Nike, Audi etc. Naast commerciële projecten is onze focus nu verschoven naar zorg en educatie. Wij hebben een interesse in maatschappelijke issues en we zagen dat we met VR impact konden maken. Daarom hebben we VRelax opgericht, een bedrijf wat zich bezighoudt met. Het wetenschappelijk bestrijden van stress, pijn en burn-outklachten m.b.v. Virtual Reality.’
Wat is virtual reality & augmented reality precies?
‘Met virtual reality zonder je jezelf af van de werkelijkheid. Zodra je de VR-bril opzet, bevind je je in een andere wereld. Je kan bij wijze van spreken over de maan wandelen en zo nieuwe dingen zien en ervaren. Met augmented reality blijf je in de werkelijkheid en verrijk je deze met extra informatie. Dat kan al met je mobiele telefoon of een AR bril. Een bekend voorbeeld is de IKEA-app waarmee je virtuele meubels in je woonkamer kan plaatsen.’
Welke factoren zijn essentieel voor jouw huidige succes in het ondernemerschap?
‘Netwerken is key. Het gaat er daarbij om dat je een gunfactor creëert, door eerlijk en transparant te ondernemen. Daarnaast zijn assertiviteit en visie belangrijk om te zien waar de markt naartoe gaat, zodat je op tijd kan meebewegen en koploper blijft. Doe vooral waar je goed in bent, dit vertaalt zich uiteindelijk naar kwaliteit. Die kwaliteit wordt gezien en dat creëert werk.’
‘Netwerken is key’
Wat vind jij goed leiderschap?
‘Een bedrijfscultuur waar geen onnodige hiërarchie heerst vind ik ontzettend belangrijk. Op het moment dat er gelijkheid is tussen CEO en werknemer, creëert dit openheid en transparantie. Ik denk echt dat het voor een versnelling zorgt binnen een team, omdat mensen dan dingen durven te delen en zeggen.
Verder ben je als leider verantwoordelijk om aan te voelen waar je als organisatie naar toewerkt. Daarnaast moet je nagaan of iedereen zich met de juiste activiteiten bezighoudt, zodat het bedrijf op het juiste pad blijft.’
Wat maakt juist het sociaal ondernemen zo interessant voor jou?
‘Het begon met dat we zagen dat onze kennis en ervaring een verschil konden maken. Een tijd terug was er een meisje dat door haar handicap niet erg optimistisch meer naar de toekomst keek. Wij hebben haar toen voorzien van een VR-bril en daardoor kwam ze weer helemaal tot leven. Vanaf dat moment wisten wij genoeg, want het zichtbaar bijdragen aan de kwaliteit van leven van een ander, is fantastisch. Dit gaf ons veel meer voldoening dan alleen aan commerciële projecten werken.’
Hoe heb je je eerste nlgroeit event ervaren in Groningen?
‘De regio gebondenheid en laagdrempeligheid spraken mij voornamelijk aan. Je acteert vaak binnen je eigen regio en als je dan via zo’n event binding kan krijgen met ondernemers uit de buurt, is dat voor mij heel veel waard. Daarnaast vond ik het een enorme meerwaarde dat er sprekers waren van formaat, die zich kwetsbaar op durfden te stellen. Ze spraken niet alleen over succesverhalen, maar juist over de mislukkingen, want daar leer je juist het meest van.’
‘Als je via een event binding kan krijgen met ondernemers uit de buurt, is dat voor mij heel veel waard’