Hoe deze ondernemer het groeigeheim van Coolblue succesvol leerde toepassen
Wat zijn onmisbare ingrediënten om festivals als Down the Rabbit Hole, Best Kept Secret en Lowlands tot een succes te maken? Het antwoord is verrassend: tape, tie wraps en speciale duurzame opbergkoffers voor licht- en geluidsapparatuur. ,,Als 19-jarige begon ik gelijk na school als freelance lichtoperator bij evenementen en festivals”, aldus Lansman (36). ,,Daar zag ik hoe belangrijk tape en tie wraps zijn om een concert door te kunnen laten gaan. Ik ben gestopt met het zijn van technicus en gestart met mijn materialengroothandel RL Sales. Inmiddels werken er acht mensen bij dit e-commercebedrijf.”
Verbreding werkveld
Lansman vertelt met grote passie en plezier dat hij ondernemerschap echt heeft moeten leren. Tot begin corona 2020 was de groei gestaag binnen de evenementenindustrie. ,,Gelukkig hadden we daarvoor ons werkveld al verbreed naar onder andere de installatiebranche, d-h-z-ketens (doe het zelf ketens, red.) en ook particulieren. We konden het stilvallen van de entertainmentsector daarmee opvangen en zijn zelfs doorgegroeid en naar een groter pand in Nuenen (Noord-Brabant, red.) verhuisd. Op dit moment is de situatie geheel veranderd: alles wordt opgekocht. De belangrijkste vraag is: hoe snel kun je het leveren?’
,,In die twee coronajaren was er door alle uitdagingen geen ruimte en tijd om in mijzelf te investeren. Nu het stabiel is in de organisatie, neem ik de ruimte en tijd om mijn kennis te verdiepen bij Het Groeicollege. Ik wil meer handvatten om grip op groei te houden; het in goede banen leiden, nu en in de toekomst. Maar ook meer grip op de agenda en de zaak. De stress die ik als ondernemer altijd wel heb, wil ik beter beheersen.”
Bedrijfscultuur uitschrijven
Bij de groei die Lansman nastreeft, speelt personeel een onmisbare rol. Hij spreekt overigens liever over collega’s dan personeel. ,,Wat we tijdens Het Groeicollege opgepakt hebben, is het goed uitschrijven van de bedrijfscultuur en de kernwaarde van RL Sales. Het leverde een blauwprint op die we over het bedrijf kunnen leggen zodat we bij werving van nieuw personeel daarmee kunnen werken.”
Om te groeien betrekt Lansman zijn collega’s er steeds bij. Hij heeft er een hekel aan om van bovenaf zijn mensen aan te spreken. ,,Ik heb altijd de ambitie gehad om te groeien, maar daar betrek ik wel mijn collega’s volop bij. Ik neem ze mee door ze te enthousiasmeren. Tijdens de coronaperiode kwamen ze met ideeën en die zijn opgepakt. Ze er echt bij betrekken, dat is pas groeien.”
Lessen van Coolblue
Met beide handen greep Lansman de casestudie van Coolblue aan die binnen Het Groeicollege wordt gebracht. ,,Je hoeft als ondernemer niet alles zelf uit te vinden, dat is toch het fijne aan Het Groeicollege. Je begint al gelijk met het uitwerken van een groeiplan. Hiervoor heb ik veel gehad aan hoe Coolblue met de verkoop en het installeren van wasmachines begon. De webshop begon eerst met het geheel intern opzetten van dit project. De gehele klantreis werd eerst door Coolblue in een pilotfase getest, dat heeft mij enorm geïnspireerd bij het opbouwen van onze nieuwe service. Het is een echte dienst die iets toevoegt aan wat we al hebben. Net als wat Coolblue deed, doen wij nu ook: het samen met klanten een pilotfase uittesten.”
Groei is voor Lansman belangrijk, maar niet zaligmakend. Het moet een gezonde groei zijn, is zijn visie. ,,Omzet is mooi, maar als je onder de streep weinig tot niets overhoudt, is dat niet goed. Waar wij als e-commerce mee zitten zijn de verzend- en retourkosten en advertising. De marges staan door deze drie zaken onder druk. Tijdens Het Groeicollege heb ik geleerd om veel meer focus aan te brengen in onze producten en diensten. Waar zijn we goed in en wat verdienen we eraan? Het is hier per slot van rekening geen bezigheidstherapie. Mede door Het Groeicollege hebben we de groei kunnen continueren, zowel voor RL Sales als voor mij als ondernemer.”
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van De Ondernemer.