Onderzoek Universiteit Utrecht bewijst substantieel succes mentorprogramma nlgroeit
Ondernemers die deelnemen aan het mentorprogramma van nlgroeit hebben daar bewezen baat bij, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek van de Universiteit Utrecht, naar de impact van mentoring op Nederlandse MKB-ondernemers. Hiervoor zijn deelnemers van het mentorprogramma ondervraagd. Deze deelnemers rapporteerden een gemiddelde omzetgroei van 8,3% per jaar. Daarmee zouden zij 2,6% sneller gegroeid zijn dan het landelijk gemiddelde.
De onderzoekers onderzochten 262 ondernemers uit het mentorprogramma van nlgroeit, het grootste in zijn soort met 3.500 deelnemers sinds 2016. Het mentorprogramma heeft een aantoonbaar positieve invloed op zowel de persoonlijke ontwikkeling van ondernemers als de groei van hun bedrijven. 80% van de deelnemers rapporteert verbeteringen in leiderschaps- en ondernemersvaardigheden, en 70% ziet zijn omzet toenemen. Deelnemende bedrijven rapporteerden gemiddeld ook betere bedrijfsmatige prestaties dan het landelijk MKB-gemiddelde, met een extra jaarlijkse groei van naar schatting 1.750 extra voltijdbanen.
De onderzoekers concluderen dat mentoring een vliegwieleffect op gang brengt dat bijdraagt aan een veerkrachtiger ondernemers ecosysteem in Nederland. “Wanneer ervaren ondernemers kennis en ervaring delen, verleiden zij ondernemers actief om ambitieuzer te zijn en hun bedrijf te verbeteren – door niet in, maar aan hun bedrijf te werken”, zegt Hoogleraar Strategy, Organization & Entrepreneurship aan de Universiteit Utrecht dr. Erik Stam. “Mentoring helpt niet alleen individuele ondernemers, maar heeft ook een bredere economische betekenis, zo draagt het ook bij aan bredere beleidsdoelen zoals versterking van het MKB, innovatie en werkgelegenheid.”
Verbeteringen strategie en cultuur.
Bijna 60% van de ondernemers gaf aan dat hun bedrijfsstrategie positief veranderde door een mentortraject, terwijl 41,2% ook verbeteringen in bedrijfscultuur rapporteerde. Daarnaast ervoer 34,6% vooruitgang in netwerkstrategie, 30% in innovatiestrategie en 22% in digitalisering.
“Ondernemers luisteren vooral naar andere ondernemers. Het onderzoek laat zien dat het in ieder geval verstandig is te rade te gaan bij andere ondernemers”, zegt Kees de Jong, mede initiatiefnemer van nlgroeit. “Ondernemerschap vraagt om specifieke vaardigheden, bijvoorbeeld op het gebied van leiderschap. Herken je die in een andere ondernemer, die dezelfde dingen waar jij tegenaan loopt al eerder heeft gedaan, dan steek je daar veel van op. Het behoedt je simpelweg voor fouten.”
Julian van de Steeg (BridgeFund) over zijn mentor René Frijters – “Als jong en snelgroeiend bedrijf heb je simpelweg geen tijd om alle beginnersfouten opnieuw te maken. Succesvol ondernemen vraagt om snelheid en durf, maar ook om het vermogen om te leren van zij die het pad al eens hebben bewandeld. Wat begon als een onafhankelijk mentorschap door René Frijters groeide uit tot een hechte samenwerking die van onschatbare waarde is gebleken. Zijn ervaring gaf ons perspectief, structuur én tegengas waar nodig. Want hoewel industrieën veranderen en technologie zich razendsnel ontwikkelt, zijn de natuurwetten van ondernemerschap en industrieën verrassend constant. Die wetten leer je niet uit een boek, die leer je van mensen zoals René.”
Behoefte aan verdere uitbreiding
Doordat mentoren op pay it forward-basis andere ondernemers helpen via het programma van nlgroeit, ontstaat er bij de geholpen ondernemers ook de wens om later zelf iets terug te willen doen. Hoewel de resultaten positief zijn, zien onderzoekers ruimte voor verdere optimalisatie. Zo kan een sterkere focus op duurzaamheid, internationalisering en een intensievere begeleiding van mentortrajecten de impact nog verder verhogen. Op basis van de gerapporteerde cijfers wordt geschat dat een uitbreiding van het programma met slechts 1% van de Nederlandse MKB-bedrijven al zou kunnen leiden tot meer dan 3.600 extra voltijdbanen en €116 miljoen aan extra omzet
per jaar.
“Ik vind het pay it forward-principe mooi. Ondernemers die intrinsiek gemotiveerd zijn om anderen te helpen. Zonder verborgen agenda’s. Ik dacht altijd dat het heel moeilijk zou zijn voor een ondernemer als ik om in contact te komen met dit soort grote ondernemers, maar via nlgroeit is dat super laagdrempelig. Hun adviezen hebben mij veel waarde opgeleverd.” Aldus Pleun Opperman, CEO Parakar. Zij profiteerde van de adviezen van onder andere Peer Swinkels (Royal Swinkels Family Brewers) en Hugo de Koning (Young Capital).
Is mentoring ook iets voor jou? Je leest er hier meer over.