Hetty van Ee
Leiderschap & Levenskunst
Leiderschap & Levenskunst
Als ondernemer en CEO van ORMIT Groep (specialist in traineeships en leiderschapsontwikkeling) realiseerde ik samen met collega’s waardecreatie voor alle stakeholders en op meerdere fronten. We leverden de beste diensten, zorgden voor betrokken en gelukkige medewerkers, kregen daardoor super enthousiaste klanten, waardoor mooie winst en het winnen van prijzen zoals Great Place to Work een logisch gevolg was. “Practise what you preach” past bij mijn beeld van goed ondernemerschap en paste natuurlijk bij ORMIT en de toekomstige leiders.
In 2001 werd ELC waar ik 1 van de directeuren en aandeelhouders van was verkocht aan Ordina. Ik werd toen al snel gevraagd of ik ORMIT wilde gaan aansturen. Het ging om leiderschapsontwikkeling van jonge mensen, er waren al erg mooie organisaties klant van ORMIT en het was een zelfstandige organisatie met vestigingen in Nederland en België, maar het bedrijf zou verlies gaan maken. Men vond het passen bij mij en inderdaad het waren voor mij allemaal redenen om met enthousiasme in te gaan op deze vraag. We hebben ORMIT met elkaar succesvol gemaakt en in 2010 heb ik een MBO geregeld waar ikzelf, MT leden en twee nieuwe participaties aandeelhouder werden. ORMIT hebben we eind 2018 verkocht aan een nieuwe aandeelhouder en in 2019 heb ik gewerkt aan de overdracht van mijn CEO rol voor de ORMIT Groep.
Wat doe ik nu:
Ik heb onder andere geleerd dat het belangrijk is dat je de input van alle stakeholders meeneemt/blijft meenemen in het verder ontwikkelen van je organisatie. De verbondenheid onderling, het voeren van dialogen (i.p.v. discussies) en het open blijven staan voor innovatie vond en vind ik van groot belang. Daarbij is het aansturen op het benutten van talent voor zowel de medewerkers als de organisatie essentieel.
Een belangrijke succesformule is om altijd te blijven luisteren naar de input van klanten en medewerkers over wat goed gaat in het bedrijf (en dat dan koesteren) en naar wat beter kan (dat dus verbeteren). Medewerkers en klanten voelen zich dan verbonden met het bedrijf en worden zo enthousiaste ambassadeurs van de organisatie. Ik vind de positieve sfeer in het bedrijf daarnaast van groot belang om de energie er met elkaar in te houden. En “met een “growth mindset” kun je jezelf en je onderneming blijven ontwikkelen.”
Ik wil ondernemers ondersteunen in goed ondernemerschap en leiderschap. Ik geloof in de combinatie leiderschap & levenskunst (zo heet mijn bv) en wil daar anderen in enthousiasmeren waardoor we betere organisaties krijgen en effectiever en plezieriger gaan samenwerken.