Gert-Jan te Kulve
De Garage - jeanswinkel
De Garage - jeanswinkel
Jij wilt groeien, maar het lukt je misschien nog niet. Jij stelt een hulpvraag omdat je wilt veranderen. Daarin kan ik je ondersteunen met de doelstellingen die je zelf voor ogen hebt. Er is altijd een ja, maar. Wij gaan naar de ja, en. Je kwetsbaar opstellen, daar zit de kans op verandering. Dat vraagt om het zakelijke soms uitschakelen, er zit altijd een menselijke kant aan het verhaal. Jouw karakter speelt altijd een rol. Wij ontdekken samen hoe jij jouw karakter slim kan inzetten zodat jij in je kracht komt te staan.
Over mijn ervaring als ondernemer
In 1987 ben ik gestart met de eerste jeanswinkel in Nijkerk. In de jaren die volgden heb ik de keten uitgebouwd tot 10 De Garage-winkels, een webshop en een logistiek centrum. Inmiddels is het aantal gereduceerd tot 5 winstgevende regionale winkels en werkt het team slimmer, met minder mensen.
Wat mij zeer zeker geholpen heeft om te kunnen groeien als ondernemer was mijn lidmaatschap van Retailorganisatie Deco (mannenmode en jeans in het midden-hoogsegment, nu bekend als Euretco). Daar heb ik verschillende bestuursfuncties bekleed en stond veel in contact met de leden. Daarin ging het niet alleen over omzet en marges, maar juist over vraagstukken over structuur, personeel, planning, verhuurders en verzekeringen.
Eigenlijk ben ik als verkoper doorgegroeid naar ondernemer. Ik pakte zaken als inkoop, logistiek, verkoop, personeelsmanagement en marketing zelf op – en gaf de juiste mensen steeds de juiste verantwoordelijkheid. Daarom begrijp ik de stappen die jij als ondernemer moet zetten om te groeien.
Retail: inkoop, logistiek, verkoop, financieel management, personeelsmanagement, sales en marketing.
Je bent zelf niet de belangrijkste persoon in een bedrijf. Ik geloof dat er mensen zijn die beter zijn dan jij. Die dingen voor jou kunnen doen. Jij bent de toekomst. Mijn grootste les is het uit handen geven. Mijn bedrijf heb ik verkocht, uit handen gegeven aan de jonge generatie. Ik geloof dat zij de toekomst zijn. Jouw generatie groeit mee met de markt. Wil jij groeien? Dan moet er iets veranderen. Meer vrije tijd? Mensen in dienst? Nieuwe dingen proberen? Elke dag plezier hebben? Maak een keuze die bij jou en je klant past. Daar help ik je graag bij. Blijf niet alleen maar denken. Soms moet je het gewoon doen.
Mijn succesformule? Altijd dicht bij jezelf blijven. Zorg voor een goed ondernemingsplan waar je volledig achter staat – met ruimte om het aan te passen als de omstandigheden daar om vragen. Wees duidelijk naar je medewerkers. Betrek hen in de richting die jij voor ogen hebt en laat hen meedelen in de successen. En denk daarin breder dan salaris, dat is maar één factor. En wellicht het allerbelangrijkste: blijf altijd naar je kosten kijken, ook als de bomen tot in de hemel groeien. Elke euro die je moet uitgeven, moet wel eerst verkocht worden.
Jij bent ondernemer. Ik krijg de eer om jouw mentor te zijn in een adviserende rol. Dat is iets anders dan een beslisser. Ik help jou om nieuwe inzichten te krijgen door in te zien dat het ook anders kan. Jij neemt de beslissing, het is tenslotte jouw onderneming.
In de ruim 30 jaar dat ik aan het hoofd van mijn bedrijf stond, was ik vooral met de mensen bezig: je hebt hen nodig om verder te komen. Daarin wil ik jou ook graag ondersteunen. Waar wil je naar toe met je onderneming? Hoe denk je dat te gaan bereiken? Welke hulpmiddelen heb je daarvoor nodig? Wat moet jij ervoor laten of juist doen?
Mijn grootste tip: laat los! Geef anderen het vertrouwen om hun werk te kunnen doen. Je moet loslaten om zelf verder te kunnen en die helikopterview te pakken, zonder te vergeten dat jij zelf eindverantwoordelijk bent. Daarin kan ik je helpen, alle mensen dezelfde kant op krijgen. Hoe stel je kaders op? En hoe geef je de juiste mensen de verantwoordelijkheid die jouw onderneming verder helpt? Ik houd de spiegel voor en ik geef je advies. Win-win.
De betrokkenheid bij een bedrijf op personeelsgebied, logistiek, administratie, winkel en inkoop, daar ligt mijn passie. Die passie blijft altijd. Over 2 jaar – en misschien wel over 10 jaar – volg ik nog steeds alle trends en ontwikkelingen binnen de retail. En ook dan ondersteun ik nog steeds jonge (retail)ondernemers.