Hoogleraar Jansen: ‘Paar uur per week in jezelf investeren, betaalt zich op langere termijn gegarandeerd uit’

Ondernemers worden steeds ambitieuzer, vinden Justin Jansen en Kees de Jong, mede-initiatiefnemers van Het Groeicollege. Maar: er is ruimte voor verbetering.

Ondernemers van nu willen zich graag ontwikkelen. Ik zie bijna nooit meer iemand die zichzelf de vraag stelt: Moet ik mijn bedrijf wel vernieuwen en groeien?

“Het duurde tien jaar voordat ik wakker werd geschud. Ik moest veel groter durven denken. Niet in aantallen mensen of omzet, maar in een andere structuur. Ik bleef doen wat ik altijd deed, maar moest juist veel ambitieuzer denken. Nadenken over mijn businessmodel en uitgaan van kansen in plaats van problemen als je wilt vertienvoudigen.”

Visie, groeiplan, goede strategie

Kees de Jong, behalve mede-initiatiefnemer van Het Groeicollege ook ondernemer en oprichter van nlgroeit, kan het weten. Aan jezelf werken, dát is die sleutel tot succesvol ondernemen. “Want jij bent letterlijk de sleutel van de volgende fase van het succes van je bedrijf. Denk groot, groei door en zorg ervoor dat het bedrijf echt impact maakt in de wereld. Met een visie, een groeiplan en een goede strategie. Als jouw rol in het managementteam duidelijk is, zijn er niet 100 mensen te helpen, maar wel 10.000. Dát geeft energie, en dan wordt ondernemen ook echt leuk. Maar dan moet je wel in beweging komen.”

Bij bedrijven die het hardst groeien, is de mate van ambitie van de leider een belangrijke factor. Natuurlijk, strategie is óók belangrijk, maar ambitie zorgt dat continu oplossingen worden gevonden voor groeiuitdagingen.

Maar: nadenken kost tijd, en tijd is geld, zeker op de korte termijn. En juist dat blijkt het grootste obstakel voor ondernemers: tijd investeren in zichzelf met het oog op de lange termijn. De Jong: “Ondernemers zijn te veel bezig met het bestrijden van symptomen. Alles zelf willen doen, tot ’s avonds laat doorwerken. Maar systeemverandering is: het probleem een niveau hoger oplossen. Met een nieuw managementteam, of een andere taakverdeling, of met andere mensen. Die paar uur per week die iemand daarin investeert, betaalt zich op de lange termijn gegarandeerd uit.”

Sleutel tot succesvol ondernemen

Ondernemers hebben de sleutel tot succesvol ondernemen zelf in de hand, vaak zonder het te weten. De reden? Een beperkte blik. “Er wordt het liefst gewerkt in de comfortzone, want dan weten ondernemers wat te doen,” zegt professor Justin Jansen van de Erasmus Universiteit en mede-initiatiefnemer van Het Groeicollege. “Maar daarbuiten werken moeten ondernemers leren, en dat is vaak eng. Het is de kunst te leren loslaten om alles te willen controleren. Wie goede mensen in een team heeft, weet dat die hun werk vaak beter kunnen dan jij. Vertrouw daarop, dan is er meer tijd over om aan jezelf te werken.”

Focus van Takeaway en Picnic

Bijkomend probleem volgens De Jong is het gebrek aan focus, iets wat grote groeibedrijven als Takeaway of Picnic wél bezitten. “Meer groei betekent vaak meer complexiteit en lagere winst. De oplossing is: opschalen en focussen. Wie, wat en hoe kun je, en dat alles dan zo uitbouwen om de beste van allemaal te worden? Takeaway en Picnic kunnen dat.”

Groeien is meer dan groter worden

Geen wonder dat juist die groeibedrijven tijdens Het Groeicollege als voorbeeld worden genomen. Groeien is immers meer dan groter worden. Het gaat om breder denken over groei, over bouwen aan de organisatie, duurzamer en sneller worden dan de concurrentie. Jansen: “Groeien doe je samen. Met je team, maar ook door naar andere ondernemers te luisteren tijdens de colleges. Zo leer je een visie ontwikkelen, jouw verhaal te vertellen en mensen daarin mee te nemen. Dan maak je er een gezond groeibedrijf van.”

Ambitie betekent ook: als organisatie stappen zetten, jezelf verbeteren. Hoe word je een betere werkgever? Hoe leid je mensen op? Dat is nog onvoldoende ontwikkeld.

Ondernemers worden steeds ambitieuzer, maar er is nog ruimte voor verbetering. “Ambitie betekent ook: als organisatie stappen zetten, jezelf verbeteren,” legt Jansen uit. “Hoe word je een betere werkgever? Hoe mensen op te leiden? Hoe een systeem op te zetten om nieuwe mensen aan te nemen? Dat is nog vaak onvoldoende ontwikkeld.”

Zonder een goed systeem om continu goede mensen aan te nemen, is groei onmogelijk. De Jong: “Voor kleinere bedrijven is dat vaak een bijtaakje. Net als HR, of recruitment en IT. Voor wie die bijtaakjes slimmer organiseert en schaalbaar maakt binnen je organisatie, wordt alles makkelijker.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van De Ondernemer.