Atilay Uslu van Corendon ziet altijd nieuwe kansen!
Altijd nieuwe kansen zien
Van touroperator naar een eigen luchtvaartmaatschappij en inmiddels bezit hij hotels. Atilay Uslu zit nooit stil en ziet als ondernemer altijd nieuwe kansen. “Ik wil gewoon ondernemen. We zijn nu bezig met het bouwen van een nieuw hotel op Curacao. Een mooie kans en uitdaging tegelijk. Curacao kent in vergelijking met Aruba veel minder toerisme. Dus mijn handen jeuken om hier weer een succes van te maken. En zodra het ons is gelukt om meer dan één miljoen toeristen op Curacao te verwelkomen dan gaan wij weer op zoek naar een nieuwe uitdaging, een nieuw Curacao.”
“Focus, focus, focus”
Nieuwe kansen zijn volgens Atilay altijd het leukst: “Geen CTRL C en CRTL V, maar echt nieuwe dingen doen.” En daarbij steeds focus houden op hetgeen je aan het doen bent. “Focus, focus en focus. Dat is wat wij ook doen. We bouwen alleen maar hotels die groter zijn dan 500 kamers. Er zijn wel honderden soorten hotels, maar wij willen alleen grote hotels met een all inclusive concept. Daar willen wij goed in zijn en dat is onze focus voor de komende jaren.”
Atilay laat zich inspireren door de sport, ook daar is focus belangrijk: “Kijk bijvoorbeeld naar het schaatsen. Sven Kramer wint eigenlijk nooit de 500 meter. Hij is goed bij de 5000 meter, soms doet hij ook mee op de 1500 meter, maar de 500 meter wint hij niet. Andersom is dat ook zo. Iemand die de 500 meter wint, zal minder goed zijn op de 1500 meter. Dat neemt niet weg dat ze allebei goede schaatsers zijn. Zorg er alleen wel voor dat je een focus hebt. Ik kijk ook niet naar de komende twintig jaar. Ik kijk naar de aankomende vijf jaar. Tot 2025 zit ik in de hotels en ik wil er minimaal 1 of 2 openen.”
Een houdbaar businessmodel
Naast een plan voor de komende 5 jaar, is het belangrijk continue met je businessmodel bezig te zijn: “Ik vraag mij zeker drie tot vier keer per jaar af of ons businessmodel nog van deze tijd is. De wereld verandert iedere dag. Reizen werden via reisbureaus verkocht toen ik startte met Corendon en reizen via Teletekst ging aanbieden. Dat was vernieuwend. Niet veel later ging men reizen boeken via het internet. En ook daarin zien we steeds nieuwe dingen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Big Data’; Hoe ga daarmee om? Iedere keer stel je je als ondernemer de vraag of jouw businessmodel nog past en houdbaar is en welke middelen je nodig hebt.”
“Sindsdien doe ik alles voor de lol”
Afgelopen jaar bouwde Atilay Uslu een hotel met 680 kamers in Amsterdam. “Op 25 mei 2018 gingen we open en de bouwvakkers gingen via de ene deur naar buiten en via de andere deur kwamen onze gasten binnen. Ik dacht toen: ‘Het is ons toch weer gelukt.’ Wij hebben nu 10 duizend bedden en we willen groeien naar 30 duizend bedden binnen 5 jaar. Als het straks 25 duizend bedden blijken te zijn dan is het niet zo dat ik daar minder van slaap of dat mijn droom niet is uitgekomen. Mijn droom is in 1998 al uitgekomen, want toen had ik mijn eerste miljoen. Sindsdien doe ik alles voor de lol.”