Hoogleraar Tom Mom: ‘Ontwikkel je corebusiness: versterk de kernpositie met een nieuw groeipad’

Tom Mom, hoogleraar Strategische Groei en Implementatie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en co-auteur van de bestseller Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen weet als geen ander wat een ambitieuze ondernemer met groeiambitie te wachten staat. “Zeker in deze nieuwe tijd, met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen, kun je geen dag langer wachten om je bedrijf te vernieuwen en naar de toekomst te helpen.”

Als docent verbonden aan Het Groeicollege helpt hij ondernemers om te anticiperen op deze ontwikkelingen en begeleidt hij hen in het opstellen van een persoonlijk groeiplan.

Ondernemers van nu willen zich graag ontwikkelen. Ik zie bijna nooit meer iemand die zichzelf de vraag stelt: Moet ik mijn bedrijf wel vernieuwen en groeien?

“We gaan meteen vanaf het eerste college vlammen!” Hoogleraar Tom Mom kan niet wachten om na de zomer nieuwe ambitieuze ondernemers in zijn digitale collegebanken te verwelkomen voor de nieuwe reeks van Het Groeicollege. ,,Als één ding duidelijk is geworden tijdens de eerste twee programma’s, is het wel dat je niet alleen kunt groeien. Groeien doe je samen. Daarvoor is Het Groeicollege een uitgelezen kans, want alle deelnemende ondernemers zitten in dezelfde fase, allemaal met groeiambitie.”

Totaalplaatje

Wie anno 2022 nog aarzelt om zichzelf en zijn organisatie te ontwikkelen, heeft geen tijd te verliezen, vindt Mom: “Zeker in deze nieuwe tijd, met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen, kun je geen dag langer wachten om je bedrijf te vernieuwen en naar de toekomst te helpen.”

Als co-auteur van de managementboekbestseller Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen, dat ook tijdens de collegereeks wordt gebruikt, weet Mom precies welke stappen een ambitieuze ondernemer met groeiambitie te wachten staan. De eerste stap (verder kijken naar trends en veranderingen) ligt wellicht voor de hand, maar met stap 2 blijken ondernemers meer moeite te hebben: keuzes maken. “Een belangrijke vraag is: versterkt een nieuw groeipad wel je huidige kern? Wat is precies de core van je business? Hoe neem je een besluit waar je op gaat inzetten? Als de consument bijvoorbeeld iets wat hij thuis gebruikt ineens ook op zijn werk gaat gebruiken, kun je jezelf als B2C-bedrijf zo ontwikkelen dat je ook B2B succesvol wordt. Op die manier versterk je je kernpositie, je eigenlijke corebusiness.”

De feedback die je krijgt van je collega-ondernemers zorgt ervoor dat je als bedrijf slimmer, wendbaarder en duurzamer wordt. Want dát is echt groei.

In die ontwikkeling is de steun van de door Het Groeicollege aangestelde teamcoach zeer belangrijk. “De rol van de coach is met name om te zorgen dat het leerproces tussen de deelnemers goed wordt gefaciliteerd. Als iets goed wordt uitgelegd, wordt er ook goed geluisterd en kun je beter van elkaar leren. Dat is erg belangrijk, omdat dat ook vertrouwen schept.”

Behalve van elkaar leren, zullen de deelnemers ook hun huiswerk moeten maken, wat een paar uur tijd per week in beslag neemt. Maar die tijd betaalt zich gegarandeerd uit, weet Mom. “Aan de hand van de teamcoach gieten we de tips in een werkblad. Dat leer je zo te gebruiken, dat je je verhaal goed onder woorden kunt brengen. De feedback die je krijgt van je collega-ondernemers zorgt er vervolgens voor dat je als ondernemer met je bedrijf slimmer, wendbaarder en duurzamer wordt. Want dát is echt groei.”

Toekomstperspectief

Het enthousiasme van de deelnemers is groot, en de eerste concrete resultaten zijn inmiddels zichtbaar. “Je ziet dat de deelnemers meer gefundeerde hoop hebben en toekomst zien voor hun bedrijf. Nu al, na 6 à 12 maanden, zie je de vruchten van de nieuwe projecten: nieuwe producten, nieuwe netwerken, klanten, diensten, concepten. Dat is voor mij het mooiste, en het bewijs dat onze aanpak werkt.”

Daarnaast valt op dat nieuw jong en ondernemend talent zich graag aan organisaties willen binden die zich op de toekomst richten. “Steeds vaker kiezen studenten ervoor om bij startups of scale-ups te werken, in plaats van bij corporates. Omdat ze zien dat hun toekomstperspectief daar groter is. Hun rol is zichtbaarder, ze zien wat ze kunnen bijdragen aan het geheel van een vernieuwende organisatie. Als ze veel nieuwe dingen kunnen leren van een ondernemer, is dat natuurlijk extra aantrekkelijk.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op de website van De Ondernemer.