Ga je in 2022 wel of niet je salarissen verhogen? Wat is, in deze gekke markt waar de inflatie hoger is dan “normaal” en de arbeidsmarkt krap, een redelijk salaris? En hoe zorg je dat top performers niet vertrekken omdat ze ergens anders een betere deal kunnen sluiten?

In 2022 is de inflatie hoger dan we gewend zijn, maar het is ook belangrijk om naar het gemiddelde van de afgelopen jaren te kijken. Houd er rekening mee dat de inflatie is afgezet tegen 2021 toen het prijspeil een deuk had opgelopen en lager lag  dan “normaal”. De inflatie is daardoor optisch hoger.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat salarissen op zichzelf niet motiveren, maar de vergelijking met anderen kan ons wel degelijk demotiveren. Toch is het risico in deze gekke markt dat je mensen aanneemt met hogere salarissen die onder druk onvoldoende presteren. Jouw huidige top performers kunnen zich gaan irriteren en dat geeft strubbelingen binnen de organisatie. In het ergste geval verlaten ze jouw organisatie of melden ze zich ziek.

Hier vijf belangrijke tips voordat je salarissen gaat verhogen

  • Verhoog niet direct de salarissen op basis van incidenten, wat je hoort in je directe omgeving of wat je leest in de krant. Bekijk het eerste halfjaar van 2022 wat er gebeurt met de inflatie. Als ondernemers hebben we ook zelf invloed op de verhogingsspiraal in de markt. Als je gaat verhogen doe dit dan op basis van benchmarkdata en wat past bij jouw organisatie.
  • Heb je een salarishuis met een minimum en maximum per schaal, dan kun je deze salarisschalen verhogen aan de hand van de inflatie. Begin nooit aan structurele salarisverhogingen op basis van de inflatie. Kijk altijd per individu of diegene een verhoging verdient op basis van performance en de markt
  • Mensen moeten een marktconform salaris krijgen om zich respectvol behandeld te voelen. Met een (periodieke) benchmark weet je wat er in de markt gebeurt en of de salarissen die je biedt nog marktconform zijn. Daarbij heb je de keuze om onder, op of boven de markt te betalen. Maak deze keuze bewust en zorg voor een helder verhaal naar de mensen.
  • Zorg voor goede spelregels met gelijke beloning en kansen voor iedereen. Het allerbelangrijkste is dat je een helder verhaal hebt naar je mensen hoe je beloningsstrategie is opgebouwd, wat jij als werkgever belangrijk vindt en hoe je ten opzichte van de markt wil betalen en waarom.
  • Het is nu meer dan ooit belangrijk om te weten hoe het met je mensen gaat. Besteed hier aandacht aan, want het gaat nooit alleen om de financiële beloning. De kern zit in waardering. Heb je écht aandacht voor hoe het met iemand gaat? Denk bijvoorbeeld ook aan opleidingen en de doorgroeimogelijkheden die je biedt. Maar denk ook aan zaken als een bloemetje bij ziekte of een personal trainer in aanloop naar een belangrijke sportwedstrijd waar je teamlid voor in training is. Dat je na hebt gedacht wat bij diegene past, daar gaat het om!

    Dit artikel is geschreven door Susanne Boot van onze partner Vie People. Vie People is HR-partner voor groeiende bedrijven. (https: //www.nlgroeit.nl/kennisaanbod/personeel/vie-people)