In dit artikel delen we de uitkomsten van de Ondernemersmonitor Q3 2023. Deze monitor biedt een duidelijk overzicht van de uitdagingen en kansen waar ondernemers in Nederland momenteel voor staan.
Ondernemersklimaat
Ondernemers geven zichzelf een solide 7,2, terwijl het Nederlandse ondernemersklimaat een gemiddelde score van 6,2 ontvangt. Opvallend is dat 45% van de ondernemers aangeeft dat het klimaat is verslechterd, vooral onder kleinere en middelgrote bedrijven.
Bij de vraag ‘waar ben je als ondernemer het meest trots op?’ geven veel ondernemers hun bedrijfsgroei aan en dat ze het gevoel hebben met hun bedrijf de ‘wereld’ echt een stukje beter te maken.Â
Uitdagingen
Wat uitdagingen betreft, blijven arbeidsmarktkrapte en een onberekenbare overheid hoog op de lijst staan. Ondernemers voelen de druk van loonstijgingen, grondstofprijzen en strengere duurzaamheidseisen. Groeifinanciering, strategie en internationalisering worden ook als uitdagend ervaren.
Onder persoonlijke uitdagingen vallen vooral het ‘zichzelf uit de operatie halen’ en het opbouwen van een sterk team. Ook zien enkele ondernemers het als uitdaging om zichzelf gemotiveerd te houden.Â
Ontwikkeling
We hebben aan ondernemers gevraagd hoe ze zich ontwikkelen. Het blijkt dat de meeste ondernemers zich vooral ontwikkelen door met collega-ondernemers te praten (78%).
Daarnaast geven ze aan dat ze zich ontwikkelen door relevante online content te bekijken/beluisteren en door managementboeken te lezen. Ondernemers hebben voornamelijk behoefte aan ondersteuning bij de veranderende rol binnen hun bedrijf en willen technieken leren om hun bedrijf te laten groeien.
Duurzaamheid
Duurzaamheid blijkt een positieve noot te zijn, met 97% van de ondernemers die een optimistische houding aannemen. Slechts 3% staat er negatief tegenover. Opvallend is dat 31% ‘veel’ tot ‘zeer veel’ investeert in duurzaamheid, waarbij de meesten duurzaamheid integreren in hun bedrijfsmodel of strategie.
Deze eerste editie van de Ondernemersmonitor is uitgevoerd in het derde kwartaal van 2023. Het onderzoek is online uitgevoerd onder 400 ondernemers uit het netwerk van nlgroeit, waarbij de vragenlijst volledig werd ingevuld door 104 ondernemers. Het merendeel van de ondernemers (88%) is man. De meeste bedrijven richten zich op de zakelijke (B2B) markt. De omvang van de bedrijven is redelijk goed verdeeld naar de verschillende groeifasen (0->150 medewerkers).Â